A HISTÓRIA DA MÚSICA NOS PROJETOS PEDAGÓGICOS DOS CURSOS DE LICENCIATURA EM MÚSICA DO RIO GRANDE DO SUL
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v55i55.1195Keywords:
Musical education, Pedagogical project, Historical-musical aspectsAbstract
This research investigated the presence of historical and historical-musical aspects in the curricula of undergraduate courses in Music at public universities in Rio Grande do Sul. The methodological design included a qualitative approach, documentary research as a method and document collection as a technique for data collection. For the analysis of the collected data, content analysis was used. Recognizing the variety of possibilities for the development of this research and, according to the method used, the data collected in the investigation were the pedagogical projects of the degree courses in Music. The theoretical framework consisted of theories of curriculum and disciplinary organization (LOPES; MACEDO, 2011); the importance of historical knowledge for the formation of the individual (FONTOURA, 2016); and the pedagogical-musical dimensions and how they are intertwined with different disciplines, especially history and musicology (KRAEMER, 2000). Based on the data collected and, in the light of the theoretical framework it was concluded that the historical and historical-musical aspects are present in the curricula of the degree courses in music, the focus of this investigation. In addition, it was observed that these aspects are present in the mandatory and elective/optional curricular components, in addition to the organizational form varying, considering the curriculum and the institution.
References
BAUMER, Matthew. A Snapshot of Music History Teaching to Undergraduate Music Majors, 2011–2012: Curricula, Methods, Assessment, and Objectives. Journal of Music History Pedagogy, vol. 5, no. 2, p. 23–47, 2015.
CARMO, Raiana Maciel et al. A pesquisa científica na formação inicial de professores/as: um estudo acerca do curso de licenciatura em artes/habilitação em música da Universidade Estadual de Montes Claros Revista Ciranda, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 117–134, 2021. DOI: 10.46551/259498102021006. Disponível em: <https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/ciranda/article/view/3899>. Acesso em: 24 maio. 2022.
COSTA, Anne Valeska Lopes da; RIBEIRO, Giann Mendes. Estudos com egressos de Licenciatura em Música: o que revelam as publicações brasileiras. Opus, v. 27 n. 1, p. 1-23, jan/abr. 2021. http://dx.doi.org/10.20504/opus2021a2708 Disponível em: https://www.anppom.com.br/revista/index.php/opus/article/view/opus2021a2708. Acesso em: 24 maio. 2022.
DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna S. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.
FERREIRA FILHO, João Valter. A disciplina Educação Musical Especial no currículo da Licenciatura em Música da UFCG: um relato de experiência. XXIII Congresso Nacional da Associação Brasileira de Educação Musical. Manaus, 16 a 20 de outubro de 2017. Disponível em: <http://abemeducacaomusical.com.br/conferencias/index.php/congresso2017/cna/paper/viewFile/2696/1488>. Acesso em: 24 maio. 2022.
FONTOURA, Antônio. Teoria da história. Curitiba: InterSaberes, 2016.
KRAEMER, Rudolf-Dieter. Dimensões e funções do conhecimento pedagógico-musical. Trad. Jusamara Souza. Em Pauta, Porto Alegre, v. 11, n. 16/17, abr./nov., p. 50-73, 2000.
LIMA, Flavia Albano de. Os cursos de licenciatura em música: sentido, intencionalidade e funcionalidade na educação brasileira. 2017. 103 f. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017. Disponível em:<https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/20072>. Acesso em: 24 maio. 2022.
LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011. Apoio: FAPERJ.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração, análise e interpretação de dados. 5ª ed. São Paulo: Atlas, 2002.
MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.
OLIVEIRA, Maria Marly de. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2007.
SCHMIDT, Beatriz Woeltje. A percussão nos cursos de Licenciatura em Música: currículo e formação docente. XXX Congresso da ANPPOM, Manaus, 2020. Disponível em: <http://anppomcongressos.org.br/index.php/30anppom/30CongrAnppom/paper/viewFile/22/12>. Acesso em: 24 maio. 2022.
SOARES, Valéria Garcia. O ensino de regência para o Curso Licenciatura na Escola de Música da UFRJ: observações através do currículo vigente para o Curso de Licenciatura em Música (2009). XXVII Congresso da ANPPOM, Campinas, 2017.
TOLEDO, Diego Silva; OLIVEIRA, Luis Felipe. O ensino de harmonia nos cursos de música das instituições públicas de ensino superior da região Centro-Oeste. XXVI Congresso da ANPPOM, Belo Horizonte, 2016.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO RIO GRANDE DO SUL. Projeto Pedagógico de Curso Graduação em Música: Licenciatura. Montenegro, 2018.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE PELOTAS. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Música. Pelotas, 2021. Disponível em: <https://institucional.ufpel.edu.br/cursos/cod/2300>. Acesso em: 24 maio. 2022.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Música. Santa Maria, 2021. Disponível em: <https://www.ufsm.br/cursos/graduacao/santa-maria/musica/projeto-pedagogico>. Acesso em: 24 maio. 2022.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Música. Bagé, 2016.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Música. Porto Alegre, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Bárbara Cecília Sphor, Cristina Rolim Wolffenbüttel
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.