SINGING TO THE BABY BEFORE BIRTH
REPORTS OF MOTHERS ABOUT THEIR MUSICAL PRACTICES DURING PREGNANCY
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v56i56.1225Keywords:
Music, Music Education, BabiesAbstract
This article presents the results of research that investigated musical practices during pregnancy, based on the reports of mothers participating in the Project “Musical Experiences for Babies and Families”, which took place at the State University of Rio Grande do Sul. Its methodology used a qualitative approach and documentary research as a method, with the reports of participating mothers being analyzed. The theoretical foundations included concepts of Education and Music Education, with an emphasis on musical cognition and perception in childhood, particularly with babies. As a result, it was identified that the main songs sung during pregnancy were children's and religious. It was noticed that the babies, in the maternal womb, reacted to the songs, and that they are not passive to these practices, performed mainly before falling asleep.
References
BEYER, Esther. Cante, bebê, que eu estou ouvindo: do surgimento do balbucio musical. In: BEYER, E. O som e a criatividade: reflexões sobre experiências musicais. Santa Maria: Editora UFSM, 2005.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Lisboa: Porto Editora, 1999.
BROOCK, Angelita Maria Vander. Curso de musicalização para bebês da UFBA. In: CONGRESSO DA ANPPOM, 18., 2007. Anais do XVII Congresso da ANPPOM. São Paulo: ANPPOM, 2007. v. 18. Disponível em: https://antigo.anppom.com.br/anais/anaiscongresso_anppom_2007/educacao_musical/edmus_AMVBroock.pdf. Acesso em: 18 jan. 2020.
CARVALHO, Eduarda; JUSTO, João. O Bebê e a Voz Materna: a Primeira Sonata Opus Uterus. São Paulo: Instituto Langage, 2021. Disponível em: https://institutolangage.com.br/loja/livros/o-bebe-e-a-voz-materna/. Acesso em: 19 abr. 2023.
CARVALHO, Maria Eduarda Salgado. O mundo sonoro pré-natal. In: RORIGUES, H.; RODRIGUES, P. F. (org.). Ecos de Opus Tutti. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2015. p. 173–186.
CHANG, Hsing-Chi et al. The effects of music listening on psychosocial stress and maternal-fetal attachment during pregnancy. Complementary therapies in medicine, v. 23, n. 4, p. 509–515, 2015. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ctim.2015.05.002
FACHIN, Odilia. Fundamentos de Metodologia. 5. ed. São Paulo: Saraiva, 2006.
FONSECA, Bárbara Cristina Rodrigues. A construção do vínculo afetivo mãe-filho na gestação. Revista Científica Eletrônica de Psicologia, v. 14, n. 8, p. 1–17, 2010.
GOHN, Maria da Glória. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, v. 14, n. 50, p. 27–38, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362006000100003
GORDON, Edwin E. et al. Teoria de aprendizagem musical para recém-nascidos e crianças em idade pré-escolar. 4. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2015.
ILARI, Beatriz. A música e o desenvolvimento da mente no início da vida: investigação, fatos e mitos. Revista eletrônica de musicologia, v. 9, 2005. Disponível em: http://www.rem.ufpr.br/_REM/REMv9-1/ilari.html. Acesso em: 20 abr. 2021.
ILARI, Beatriz. Bebês também entendem de música: a percepção e a cognição musical no primeiro ano de vida. Revista da ABEM, v. 10, n. 7, p. 83–90, 2002.
JABER, Maíra dos Santos. O bebê e a música: sobre a percepção e a estruturação do estímulo musical, do pré-natal ao segundo ano de vida pós-natal. 2013. 136 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013. Disponível em: http://objdig.ufrj.br/26/dissert/817223.pdf. Acesso em: 20 abr. 2022.
JOSEPH, Rhawn. Fetal brain behavior and cognitive development. Developmental review, v. 20, n. 1, p. 81–98, 2000. DOI: https://doi.org/10.1006/drev.1999.0486
KRAEMER, Rudolf-Dieter. Dimensões e funções do conhecimento pedagógico-musical. Em Pauta, v. 11, n. 16/17, p. 50–73, 2000.
MARTINS, Janaina Trasel. Canto pré-natal: alquimias sonoras para gestantes. ouvirOUver, v. 13, n. 2, p. 630–643, 31 out. 2017. DOI: https://doi.org/10.14393/OUV21-v13n2a2017-20
MAYDANA, Celina Vettore; BRASIL, Maria de Fátima Machado. Pré-natal – música – amamentação. In: CONGRESSO NACIONAL DA ABEM, 12., 2003. Anais do XII Encontro Anual da ABEM. Florianópolis: ABEM, 2003. v. 12, p. 135–138. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/sistemas/anais/congressos/ABEM_2006.pdf. Acesso em: 19 abr. 2023.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M. C. S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2000.
MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, v. 22, n. 37, p. 7–32, 1999.
MOREIRA, Sonia Virgínia. Análise documental como método e como técnica. In: DUARTE, J.; BARROS, A. (org.). Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas, 2010. p. 269–279.
OLIVEIRA, Danilo Cesar Guanais de et al. A criança e a música: as implicações da música no desenvolvimento intelectual e emotivo infantil entre zero e dois anos. In: ENCONTRO ANUAL DA ABEM, 2006. Anais do XV Encontro Anual da ABEM. João Pessoa: ABEM, 2006. p. 740–742. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/sistemas/anais/congressos/ABEM_2006.pdf. Acesso em: 19 abr. 2023.
PARIZZI, Betânia; RODRIGUES, Helena. O bebê e a música. São Paulo: Instituto Langage, 2020.
PEREIRA, Vinícius Carlos; BROOCK, Angelita Maria Vander. O bebê, a música e a infância: A música no ambiente familiar. In: CONGRESSO NACIONAL DA ABEM, 2021. Anais do XXV Congresso Nacional da ABEM. on-line: ABEM, 2021. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_congresso/v4/papers/971/public/971-4224-1-PB.pdf. Acesso em: 19 abr. 2023.
PICCININI, Cesar Augusto et al. Expectativas e sentimentos da gestante em relação ao seu bebê. Psicologia: Teoria e pesquisa, v. 20, n. 3, p. 223–232, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-37722004000300003
SOUZA-DIAS, Therezinha Gomes de. Considerações sobre o psiquismo do feto. São Paulo: Escuta, 1996.
SUASSUNA, Ana Maria Vilar. Psiquismo fetal. In: SUASSUNA, A. M. V. De Feto a Herdeiro: A Transmissão Psíquica entre Gerações e o Psiquismo Fetal. Curitiba: Honoris Causa, 2011. p. 253–264.
TABARRO, Camila Sotilo et al. Efeito da música no trabalho de parto e no recém-nascido. Revista da Escola de Enfermagem da USP, v. 44, n. 2, p. 445–452, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0080-62342010000200029
WELCH, Graham F.; PRETI, Costanza. O canto como comunicação interpessoal e intrapessoal. Orfeu, v. 3, n. 1, p. 197–229, 2018. DOI: https://doi.org/10.5965/2525530403012018197
WILHEIM, Joanna. O que é psicologia pré-natal. São Paulo: Brasiliense, 1992.
WOLFFENBÜTTEL, Cristina Rolim. Canções para embalar o sono: uma pesquisa sobre os acalantos. In: MARQUES, Cláudia de Araújo; OLIVEIRA, Renato Gonçalves de (Orgs.). Processos educacionais e artísticos da performance musical [recurso eletrônico]: uma prática com propósito. Ponta Grossa, PR: Atena Editora, p. 199-209, 2019. DOI: https://doi.org/10.22533/at.ed.19919281118
ZAEYEN, Eduardo. A audição do bebê. In: MOREIRA, M. E. L. et al. (org.). Quando a vida começa diferente: o bebê e sua família na UTI neonatal. Coleção criança, mulher e saúde. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2003. p. 131–140.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Fabiane Araujo Chaves, Cristina Rolim Wolffenbüttel
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.