PARA UMA EDUCAÇÃO QUE CAMINHE JUNTO COM AS CULTURAS JUVENIS
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v60i60.1416Keywords:
Ensino de arte. Culturas juvenis. Cultura visual.Abstract
In this paper, I address, from my experience as an art teacher in the educational context, grounded in the contributions of Visual Culture, how the intended valorization of the cultural and aesthetic references of students has been considered in art education. I discuss some obstacles that arise in this process, such as a conception of art, culture, and aesthetics still strongly rooted in teachings derived from curricula based on traditional pedagogy. Thus, I examine how this pedagogical perspective, when faced with youth culture that permeates the classrooms, also ends up repressing what is a product of common cultural production and could promote an education aimed at valuing the knowledge of learners.
References
CHARRÉU, Leonardo; OLIVEIRA, Marilda de. Sobre ensinar e aprender e sobre aprender e ensinar no campo das visualidades contemporâneas. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Orgs). Educação da cultura visual: aprender...pesquisar...ensinar... Santa Maria: Ed. da UFSM, 2015.
HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução: Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Editora Martins Fontes. 2013.
SILVEIRA, Juzelia de Moraes. Por que não? Para desestabilizar algumas certezas sobre espaços educativos e seus sujeitos. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. 074–085, 2022. DOI: 10.5965/24471267812022074. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/21727. Acesso em: 12 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.5965/24471267812022074
RICHTER, Ivone Mendes. Interculturalidade e estética do cotidiano no ensino das artes visuais. São Paulo: Mercado de Letras, 2003.
VICTORIO FILHO, A., & CASTRO DA SILVA, B. de M. (2019). Corpo, cotidiano, imagem e criação: pesquisa e escolas. Revista Digital Do LAV, 12(2), 146–163. https://doi.org/10.5902/1983734837847
VICTORIO FILHO, A., DA SILVA, P. S., DO NASCIMENTO, R. T., & SILVEIRA, V. J. (2017). Alunos ensinam professores a ser professores na escola que não é mais escola. Educação, 42(3), 597–614. https://doi.org/10.5902/1984644429956 DOI: https://doi.org/10.5902/1984644429956
PAIS, José Machado. Culturas juvenis. 2. ed. Lisboa, 2003.
RAPOSO, O., SEDANO, L. J., & WILSON LIMA, R. (2020). Introdução ao Dossiê: Juventudes, Decolonialidades e Estéticas Insurgentes. Revista TOMO, (37), 9–16. https://doi.org/10.21669/tomo.vi37.14034 DOI: https://doi.org/10.21669/tomo.vi37.14034
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Juzélia de Morais Silveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.