ARTE PARA QUÊ?
UMA PROPOSTA DE ENSINO DA ARTE A PARTIR DO MOVIMENTO DE VANGUARDA DADAÍSMO
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v58i58.1292Keywords:
Arte/educação, Abordagem triangular, Movimentos de vanguardaAbstract
ART FOR WHAT? A PROPOSAL FOR TEACHING ART BASED ON THE VANGUARD DADAISM
Abstract: In addition to a report on art teaching practice applied to elementary school students, this article presents reflections on the different aspects of art teaching based on the triangular approach of author and art educator Ana Mae Barbosa. According to the author, art teaching should involve reading images, historical and social contextualization, as well as making art. The text presents an analysis of the creations made by the students, with the aim of observing their grasp of the concepts presented, as well as the validity of the proposal applied according to the specificities of the stage of development of the target audience.
Keywords: Art/education. Dadaism. Triangular approach.
References
BARBOSA, Ana Mae (Org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
BARBOSA, Ana Mae A Imagem no Ensino da Arte. São Paulo. Perspectivas. 2005. 6 ed.
COLAGEM. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2020. Disponível em: <http://enciclopedia.itaucultural.org.br/termo369/colagem>. Acesso em: 29 de Out. 2020. Verbete da Enciclopédia
DADAÍSMO. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2020. Disponível em: <http://enciclopedia.itaucultural.org.br/termo3651/dadaísmo>. Acesso em: 27 de Ago. 2020
DUARTE JÚNIOR, João Francisco. O Sentido dos Sentidos a educação sensível. Curitiba, PR: Criar, 2001.
DUARTE JÚNIOR, João Francisco. Por que Arte Educação? Campinas, SP: Papirus, 1983.
EDWARD L. THORNDIKE, “The Contribution of Psychology to Education”, Journal of Educational Psychology, Vol. 1, 1910, pp. 6., 8. DOI: https://doi.org/10.1037/h0070113
EISNER, ELLIOT W. (2002) 'O que a educação pode aprender a partir da arte sobre a prática da educação? ‘enciclopédia de educação informal, www.infed.org/biblio/eisner_arts_and_the_practice_or_education.htm . Acessado em 20 de agosto de 2020.
IAVELBERG, Rosa. Arte-educação modernista e pós-modernista: fluxos. Tese de Doutorado. Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2015.
REVISTA, TATE. O Crítico de Arte. Disponível em http://www.tate.org.uk/art/work/T01918. Acessado em 05 de outubro de 2020.
REVISTA TRAVESSIAS. De Marcel à Duchamp A Transformação do Artista Em Mito. Revista Científica. 2013 Disponível em <http://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/8196/6240 acessado em 31 de Agosto de 2020.
SITUAÇÃO.CIDADE.Y. CAMPO. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2020. Disponível em: <http://enciclopedia.itaucultural.org.br/obra4065/situacaocidadeycampo>. Acesso em: 18 de Agosto de 2020.VerbetedaEnciclopédia.ISBN: 978-85-7979-060-7
SWI SWISSINFO.CH – Cabaret Voltaire, o lar do Dadaísmo - Movimento artístico foi reação à 1ª Guerra Mundial. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=0aZP9jfwKJ0 Acessado em 14 de outubro de 2020.
WARBURG Centro Comparativo de Imagens. Obras. Disponível em: http://warburg.chaa-unicamp.com.br/obras/view/4277. Acessado em 27 de Setembro de 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cristiane Lawall
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.