O que estamos fazendo?

The creative process of an actor-videomaker in social isolation

Authors

  • Marcia Berselli Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Diego de Medeiros Pereira Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
  • Diordinis Baierle dos Santos Universidade Federal de Santa Maria
  • Sidnei Mauro de Melo Junior Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v53i53.1193

Keywords:

creative process, creation cycles, actor-videomaker, theater in the pandemic

Abstract

The period of social isolation, due to the world pandemic of Covid-19, required the performers to investigate new creation procedures that would allow the continuity of their work. In this text, researchers from the xxxxx (XXXX) present reflections on the work “O que estamos fazendo?” - a creative process development in the home environment through a strict dialogue with audiovisual resources. The way in which the group explored the approach of creation in cycles - Cycles Repère - developed by Jacques Lessard, and the Tasks or Scores, proposed by Anna Halprin, is exposed. From the analysis and presentation of the materials developed by one of the actors in the work, we arrive at the figure of the actor-videomaker resulting from the functions performed by the actor throughout the creation, as well as from the hybridization processes between theater and audiovisual technologies.

Author Biographies

Marcia Berselli, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Marcia Berselli - Professora do Departamento de Artes Cênicas da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Doutora em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Líder do Grupo de Pesquisa Teatro Flexível: práticas cênicas e acessibilidade (CNPq/UFSM) e do Laboratório de Criação (LACRI/CNPq).

Diego de Medeiros Pereira, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Doutor em Teatro.  Professor do Departamento de Artes Cênicas (DAC), Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas (PPGAC) e Mestrado Profissional em Artes (PROF-ARTES) da Universidade do Estado de Santa Catarina. Ator e diretor teatral.

Diordinis Baierle dos Santos, Universidade Federal de Santa Maria

Acadêmico do Curso de Licenciatura em Teatro na Universidade Federal de Santa Maria. Bolsista de Iniciação Científica junto ao Grupo de Pesquisa Teatro Flexível: práticas cênicas e acessibilidade (CNPq). Artista da cena e professor. 

Sidnei Mauro de Melo Junior, Universidade Federal de Santa Maria

Acadêmico em Artes Cênicas - ênfase em Direção Teatral - pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Bolsista de Iniciação Científica do Grupo de Pesquisa Teatro Flexível: práticas cênicas e acessibilidade (CNPq). Ator e diretor. 

References

BARONE, Luciana. Processo colaborativo: origens, procedimentos e confluências interamericanas. In: CERQUEDA, S. B.; SOUZA, L. S.; RAMOS, A. N.; SANTOS, E. 20 anos de interfaces Brasil-Canadá. Salvador: EDUFBA: ABECAN, 2011. Disponível em: <http://www.anaisabecan2011.ufba.br/Arquivos/Barone-Luciana.pdf>. Acesso em 28 mar., 2021.

BARRAZA ELESPURU, Ernesto. Un teatro para la pandemia: alternativas para la creación escénica en tiempos del nuevo coronavirus en el Perú, a propósito del proyecto virtual «Sin filtro» del Teatro Británico. Desde el Sur, Lima, v. 12, n. 1, p. 263-284, 2020. Disponível em: https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/647/669. Acesso em: 04 de ago., 2021 DOI: https://doi.org/10.21142/DES-1201-2020-0016

CODEVILLA, Fernando Franco. Video+Performance: Processos com o audiovisual em tempo real. 2011. Dissertação de mestrado. Artes Visuais. Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria. 2011. Disponível em: <https://repositorio.ufsm.br/handle/1/5203> Acesso em: 27 de jul., 2021.

COHEN, Renato. Performance como linguagem. São Paulo: Perspectiva, 2013.

COLATINO, Talles. Encenações das possibilidades: teatro, imaginário e isolamento. Estudos universitários: revista de cultura, Recife, v. 37, n. 1/2, p. 216-224, dez. 2020. Disponível em: <https://periodicos.ufpe.br/revistas/estudosuniversitarios/article/view/249137/0> Acesso em: 27 de jul., 2021. DOI: https://doi.org/10.51359/2675-7354.2020.249137

CONDE, Rafael. O ator e a câmera: investigações sobre o encontro no jogo do filme. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2019. DOI: https://doi.org/10.7476/9786558580126

RACCA, Gustavo B. O quadro, o corpo e o espaço no cinema. Paranoá, [S. l.], n. 24, p. 10–21, 2020. DOI: 10.18830/issn.1679-0944.n24.2019.03. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/29384. Acesso em: 2 mar. 2022. DOI: https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n24.2019.03

RIBEIRO, Francisco Taunay Costa. Vjing: A Comunicação das Imagens e a Interação Homem-Imagem. 2007. Dissertação de mestrado. Comunicação Social. PUC-Rio. Rio de Janeiro. 2007. Disponível em: <https://www.dbd.puc-rio.br/pergamum/tesesabertas/0510415_07_pretextual.pdf>. Acesso em: 24 de fev., 2022.

WORTH, Libby; POYNOR, Helen. Anna Halprin. London & New York: Routledge. 2004. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203307922

Published

27/03/2023

How to Cite

Berselli, M., de Medeiros Pereira, D., Baierle dos Santos, D., & Mauro de Melo Junior, S. (2023). O que estamos fazendo? The creative process of an actor-videomaker in social isolation. Revista Da FUNDARTE, 53(53). https://doi.org/10.19179/rdf.v53i53.1193

Most read articles by the same author(s)