COMUNIDADE E ESCOLA
POSSIBILIDADES DE RELAÇÕES
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v60i60.1435Keywords:
escola, comunidade, micropolíticaAbstract
COMMUNITY AND SCHOOL: POSSIBILITIES OF RELATIONSHIPS
Abstract: This article presents aspects that make up the relationship between school and community, which could be observed during part of the doctoral research developed throughout 2022, which adopted as its main theoretical basis the writings of Suely Rolnik (2019) and Catherine Walsh (2017), emphasizing the concepts of micropolitics and decolonial thinking. During the research, interviews were conducted with teachers of visual arts who work or have worked in the Municipal Education System of Porto Alegre - RS and here I present excerpts from the interviews that point out possibilities of relations between school and community with art as a trigger for dialogues.
Key Words: School. Community. Micropolitics.
References
ROLNIK, Suely. Antropofagia Zumbi. São Paulo: n-1 edições; Hedra, 2021. DOI: https://doi.org/10.1093/obo/9780190922481-0035
_____________. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. 2ª Edição. São Paulo: n-1 edições, 2019.
_____________. “É preciso fazer um trabalho de descolonização do desejo”. Entrevista concedida à Sarah Babiker, publicada por El Salto, julho de 2019b. Disponível em: “É preciso fazer um trabalho de descolonização do desejo”. Entrevista com Suely Rolnik - Instituto Humanitas Unisinos - IHU. Acesso em 30 de janeiro de 2024.
_____________. A hora da micropolítica. São Paulo: N-1 Edições, 2016.
_____________. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. 2ª Edição, Porto Alegre: Sulina; Editora da UFRGS, 2016b.
PORTO ALEGRE. Secretaria Municipal de Educação. Cadernos Pedagógicos n.9. Porto Alegre, 1998. Disponível em:< https://bibliotecasmed.files.wordpress.com/2013/06/cadernos-pedagc3b3gicos-nc3bamero-9.pdf> Acesso em 31 de janeiro de 2024.
WALSH, Catherine. Apertura – Gritos, grietas, y siembras de vida: entretejeres de lo pedagógico y de lo colonial. In: WALSH, Catherine (Ed.). Pedagogias Decoloniales: Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo II - Serie Pensamiento Decolonial. Ecuador: Ediciones Abya Yala, 2017 (p. 17-48)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Carine Betker
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.