THE ARTISTIC PRACTICE IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION IN TIMES OF PANDEMIC
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v55i55.1060Keywords:
Art. Child Education. Pandemic.Abstract
Abstract:
This research aims to analyze the practice of art in early childhood education and child development in pandemic times. It addresses the issue of distancing between the teacher and the student during the pandemic, seeking to identify the difficulties and give new meaning to school practices. This work presents a research product developed with professionals in early childhood education and in the arts, who articulate their pedagogical practice. As an analysis resulting from the research process, it was noticed that the use of technologies became essential to minimize the distance between school and students in social isolation, and that in this process of transformation it is evident that the act of teaching Arts is an indispensable relational activity to coexistence, communication and cooperation. The use of technologies became essential to minimize the distance between school and students who were experiencing social isolation.
References
REFERÊNCIAS
BARBIERI, Stela. Interações: Onde está a arte na infância? - coleção InterAções. São Paulo: Blucher, 2012.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura Departamento de Ensino Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Brasília: MEC / Secretaria de Educação Fundamental, 1998. 3v.
CASTORINA, José António et al. Piaget, Vygotsky: novas contribuições para o debate. 5.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
MALAGUZZI, Loris. Esperienze Per Una Nuova Scuola Dell'infanzia . Editori Riuniti, 1971.
SANTOS, Victor. Ensino remoto: como potencializar suas aulas com o Google Forms, Jul. 2020. Disponível em:
VECCHI, V.,. Arte e criatividade em Reggio Emilia: explorando o papel e a potencialidade do ateliê na educação da primeira infância. 1st ed. São Paulo: Phorte Editora, 2017.
VIANNA, Heraldo M. Pesquisa em educação: a observação. Brasília. Liber Livro Editora, 2007
VIGOTSKY , L. V A formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Juliana Maria Ebert Muller, Marinês
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.