A PBA E A PEBA NA FORMAÇÃO INICIAL DOS CURSOS DE GRADUAÇÃO EM ARTES VISUAIS
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v57i57.1288Keywords:
Pesquisa. Formação. Artes Visuais.Abstract
This article aims to analyze the methodologies of Art-Based Research (ABR) and Art-Based Educational Research (ABER), and how they present themselves as alternatives to the linear and prescriptive thinking traditionally used in academic environments. It proposes as the locus of investigation the studies carried out by the authors in a research group and as teachers of the Art and Research subject in an undergraduate course in Visual Arts (BA and BSc). The study also highlights Silvio Zamboni's contribution to art research in Brazil and the importance of the National Curriculum Guidelines for Visual Arts Courses as a framework for the inclusion of research in this training. It asks how to integrate the subjectivity and creativity of art into scientific research and how the PBA and PEBA methodologies can expand the possibilities of creation and pedagogical practices in the visual arts. The results point to the need for Visual Arts training to integrate the reflexive approach of research with the subjective issues of artistic making, considering the impact of these processes on training processes.
References
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Artes Visuais. Brasília, DF, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/2009/rces001_09.pdf. Acesso em: 18 ago. 2023
BOURRIAUD, N. Pós-produção: como a arte reprograma o mundo contemporâneo. São Paulo: Martins, 2009.
DIAS, Belidson. A/r/tografia como metodologia e pedagogia em Artes: uma introdução. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita L. (Org.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria, RS: Ed. UFSM, 2013. 244 p.
FERREIRA DIAS MARTINS, M. C. Rita Irwin: a a/r/tografia e a potência de encontros educativos como práticas artísticas. Revista Trama Interdisciplinar, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 17-28, 2022. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tint/article/view/15338. Acesso em: 3 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.5935/2177-5672/trama.v13n2p17-28
IRWIN, Rita. A/r/tografia. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita L. (Org.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria, RS: Ed. UFSM, 2013. 244 p.
JAGODZINSKI, J., WALLIN, J.Arts-based research: a critique and a proposal. Rotterdam: Sense Publishers, 2013. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-6209-185-6
HERNÁNDEZ, F. A pesquisa baseada nas artes: propostas para repensar a pesquisa educativa. In: DIAS, B., IRWIN, R.L (orgs.) Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria, RS: UFSM, 2013a.p. 39-61.
HERNÁNDEZ, F. Pesquisar com imagens, pesquisar sobre imagens: revelar aquilo que permanece invisível nas pedagogias da cultura visual. In: MARTINS, R., TOURINHO, I.(orgs.). Processos & práticas de pesquisa em cultura visual & educação. Santa Maria: UFSM, 2013b. p. 77-95.
LOPONTE, Luciana Gruppelli. Experimentar outros modos de habitar a escola: arte e filosofia na pesquisa em educação. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 15, n. 39, 2018. DOI: https://doi.org/10.5935/2238-1279.20180031
MARTINS, R., TOURINHO, I.(orgs.). Processos e práticas em pesquisa em cultura visual e educação. Santa Maria, RS: UFSM, 2013. DOI: https://doi.org/10.32379/9786557160176
VÍADEL, R.M. Las investigaciones en educación artística y las metodologías artísticas de investigación en educación: temas, tendencias y miradas. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 3, p. 271-285, set./dez. 2011.
ZAMBONI, Silvio. A pesquisa em arte: um paralelo entre arte e ciência. 4ª ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marcelo Feldhaus, Aurélia Regina de Souza Honorato
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.