CONTRIBUIÇÕES DO ENSINO DE ARTE PARA A EDUCAÇÃO: DIÁLOGOS POSSÍVEIS

Authors

  • Cristiane Lawall Universidade Feevale
  • Laura Ribero Rueda Universidade Feevale
  • Júlio César da Rosa Herbstrith Universidade Feevale

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v52i52.1144

Keywords:

Arte, Arte/educação, BNCC

Abstract

ABSTRACT- This article addresses the process of institutionalization of education in Brazil, the guidelines of the National Common Curricular Base for the comprehensive development of the student building a dialogue between the authors João Francisco Duarte Júnior and Elliot Eisner, presenting aspects in which art can contribute to the achievement of the goals outlined in BNCC. According to the authors, the teaching of art, when presented in a meaningful way, comes to contemplate the cognitive, intellectual and emotional aspects of the student, sensitive experiences that are aligned to the interests of the student, in art teaching are shown as important contributors to an emancipatory education for the student. In the sense that art is not only a subject, but also a human language, an area of knowledge, cultural heritage and an instrument of expression for the student, art teaching through the triangular approach, briefly

Author Biographies

Cristiane Lawall, Universidade Feevale

Mestranda em Processos e Manifestações Culturais na Universidade Feevale.  Pós-graduada em Metodologias em Arte Educação pela Faculdade Faveni e Graduada em Artes Visuais  (2020) pela mesma Universidade. Voluntária de aperfeiçoamento científico no Projeto de Pesquisa “Território Nômade: migrações, transições e deslocamentos na fotografia contemporânea”.

Laura Ribero Rueda, Universidade Feevale

Doutora em Artes Visuais pela Universidade de Barcelona, Espanha. Pesquisadora e professora da Universidade Feevale/RS, atuando como professora permanente no PPG em Processos e Manifestações Culturais e nos cursos de Artes Visuais e Fotografia. Professora visitante e pesquisadora convidada na Universidade de Murcia, Espanha.

Júlio César da Rosa Herbstrith, Universidade Feevale

Júlio César Herbstrith é Doutorando em História, Teoria e Crítica da Arte pelo PPGAV/UFRGS, onde desenvolve pesquisa sobre arte contemporânea no Rio Grande do Sul, atua como docente na Universidade Feevale desde 2013.

References

BARBOSA, Ana Mae (Org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

BARBOSA, Ana Mae Tavares. A Imagem no Ensino da Arte: Anos Oitenta e Novos Tempos. São Paulo. Perspectivas, 2005.

DUARTE JÚNIOR, João Francisco. O Sentido dos Sentidos a educação do sensível. Curitiba, PR: Criar, 2001.

EISNER, ELLIOT W. O que a educação pode aprender a partir da arte sobre a prática da educação? Currículo sem Fronteiras, v. 8, n. 2, p. 5-17, 2008.

FERRAZ, Maria Heloísa C. T.; FUSARI, Maria F. R. Metodologia do Ensino de Arte. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2009

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo. Paz e Terra. 1996 25ª ed.

Published

14/12/2022

How to Cite

Lawall, C., Rueda, L. R., & Herbstrith, J. C. da R. (2022). CONTRIBUIÇÕES DO ENSINO DE ARTE PARA A EDUCAÇÃO: DIÁLOGOS POSSÍVEIS. Revista Da FUNDARTE, 52(52). https://doi.org/10.19179/rdf.v52i52.1144

Similar Articles

<< < 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.