THE REINVENTION OF TEACHING AND ARTISTIC POETRY IN TIMES OF PANDEMICS THROUGH POSTAL ART
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v48i48.1079Keywords:
Teaching in Visual Arts, Artistic Poetics, Postal ArtAbstract
This text rehearses the artistic poetics in teaching and thinks about the ways in which the teacher reinvents and re-proposes himself to awaken a contemporary and critical look with students. Composing artistic practice, teaching experiences and theoretical framework, we seek to propose some assumptions about teaching in the teaching of contemporary art. Among the theoretical framework, stand out Zordan (2007), Loponte (2013), Pillar (2001), among others. The study presents a perspective of proposing and exercising alternatives to work on artistic poetics at a time when social isolation and the pandemic as a whole, of the new coronavirus occurred. To intertwine visual poetics with teaching, reinventing it and, at the same time, summoning the student to reflect on themselves, from their origins, their history and expressing themselves through the body. As a means of production for poetic elaboration, we rescued Postal Art, taking into account the current circumstances and in the entire current historical context, it allows those involved to dialogue about reflections on art and its intertwining with everyday life.
References
CANCLINI, Néstor Garcia. A socialização da arte: teoria e prática na América Latina. São Paulo: Editora Cultrix Ltda., 1984.
DIAS, Belidilson. Prefácio. IN: DIAS, Belidilson; IRWIN, Rita. Pesquisa Educacional Baseada em Arte: A/R/Tografia. Santa Maria: ED.UFSM, 2013.
IRWIN, Rita. A/R/Tografia. IN: DIAS, Belidilson; IRWIN, Rita. Pesquisa Educacional Baseada em Arte: A/R/Tografia. Santa Maria: ED.UFSM, 2013.
LOPONTE, Luciana Gruppelli. Arte para a Docência: estética e criação na formação docente. Arquivos analíticos de políticas educativas, v. 21, n. 25, p. 1-22, 2013. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.v21n25.2013
NUNES, Andréa Paiva. Todo Lugar é Possível: A Rede de Arte Postal anos 70 e 80. 207f. 2004. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2004.
OLIVEIRA, Ana Cristina Barbosa de; SANTOS, Carlos Alberto Batista dos; FLORÊNCIO, Roberto Remígio. Métodos e técnicas de pesquisa em educação. Revista Científica da FASETE, p. 36-50, 2019. Disponível em: https://www.unirios.edu.br/revistarios/media/revistas/2019/21/metodos_%20e_tecnicas_de_pesquisa_em_educacao.pdf. Acesso em: 19 jun. 2021.
PILLAR, Analice Dutra (Org.). A educação do olhar no ensino das artes. Porto Alegre: Mediação, 1999.
PROETTI, Sidney. As pesquisas qualitativa e quantitativa como métodos de investigação científica: um estudo comparativo e objetivo. Revista Lumen, v. 2, n. 4, p. 1-23, 2017. DOI: https://doi.org/10.32459/revistalumen.v2i4.60
SARDELICH, Maria Emilia; NASCIMENTO, Erinaldo A. do; PAIVA, Camylla R. M. Projetos de cultura visual na educação básica: Outros modos de ver a cultura escolar. Palíndromo, n 14, p. 147-162, ago./dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.5965/2175234607142015147
TOLEDO, Renata Ferraz de; JACOBI, Pedro Roberto. Pesquisa-ação e educação: compartilhando princípios na construção de conhecimentos e no fortalecimento comunitário para o enfrentamento de problemas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 34, n. 122, p. 155-173, jan./mar. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302013000100009
ZORDAN, Paola. Aula de artes, espaços problemáticos. In: Reunião Anual da ANPED, 30., 2007, Caxambu, RS. Anais [...] Caxambu, 2007: ANPEd, p. 1-13. 1 CD-ROM.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 GRAZIELA CECÍLIA DA SILVA CANEZ BRODA, Gustavo de Oliveira Andrade, DANIELA SCHNEIDER
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.