THE REINVENTION OF TEACHING AND ARTISTIC POETRY IN TIMES OF PANDEMICS THROUGH POSTAL ART

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v48i48.1079

Keywords:

Teaching in Visual Arts, Artistic Poetics, Postal Art

Abstract

This text rehearses the artistic poetics in teaching and thinks about the ways in which the teacher reinvents and re-proposes himself to awaken a contemporary and critical look with students. Composing artistic practice, teaching experiences and theoretical framework, we seek to propose some assumptions about teaching in the teaching of contemporary art. Among the theoretical framework, stand out Zordan (2007), Loponte (2013), Pillar (2001), among others. The study presents a perspective of proposing and exercising alternatives to work on artistic poetics at a time when social isolation and the pandemic as a whole, of the new coronavirus occurred. To intertwine visual poetics with teaching, reinventing it and, at the same time, summoning the student to reflect on themselves, from their origins, their history and expressing themselves through the body. As a means of production for poetic elaboration, we rescued Postal Art, taking into account the current circumstances and in the entire current historical context, it allows those involved to dialogue about reflections on art and its intertwining with everyday life.

References

CANCLINI, Néstor Garcia. A socialização da arte: teoria e prática na América Latina. São Paulo: Editora Cultrix Ltda., 1984.

DIAS, Belidilson. Prefácio. IN: DIAS, Belidilson; IRWIN, Rita. Pesquisa Educacional Baseada em Arte: A/R/Tografia. Santa Maria: ED.UFSM, 2013.

IRWIN, Rita. A/R/Tografia. IN: DIAS, Belidilson; IRWIN, Rita. Pesquisa Educacional Baseada em Arte: A/R/Tografia. Santa Maria: ED.UFSM, 2013.

LOPONTE, Luciana Gruppelli. Arte para a Docência: estética e criação na formação docente. Arquivos analíticos de políticas educativas, v. 21, n. 25, p. 1-22, 2013. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.v21n25.2013

NUNES, Andréa Paiva. Todo Lugar é Possível: A Rede de Arte Postal anos 70 e 80. 207f. 2004. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2004.

OLIVEIRA, Ana Cristina Barbosa de; SANTOS, Carlos Alberto Batista dos; FLORÊNCIO, Roberto Remígio. Métodos e técnicas de pesquisa em educação. Revista Científica da FASETE, p. 36-50, 2019. Disponível em: https://www.unirios.edu.br/revistarios/media/revistas/2019/21/metodos_%20e_tecnicas_de_pesquisa_em_educacao.pdf. Acesso em: 19 jun. 2021.

PILLAR, Analice Dutra (Org.). A educação do olhar no ensino das artes. Porto Alegre: Mediação, 1999.

PROETTI, Sidney. As pesquisas qualitativa e quantitativa como métodos de investigação científica: um estudo comparativo e objetivo. Revista Lumen, v. 2, n. 4, p. 1-23, 2017. DOI: https://doi.org/10.32459/revistalumen.v2i4.60

SARDELICH, Maria Emilia; NASCIMENTO, Erinaldo A. do; PAIVA, Camylla R. M. Projetos de cultura visual na educação básica: Outros modos de ver a cultura escolar. Palíndromo, n 14, p. 147-162, ago./dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.5965/2175234607142015147

TOLEDO, Renata Ferraz de; JACOBI, Pedro Roberto. Pesquisa-ação e educação: compartilhando princípios na construção de conhecimentos e no fortalecimento comunitário para o enfrentamento de problemas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 34, n. 122, p. 155-173, jan./mar. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302013000100009

ZORDAN, Paola. Aula de artes, espaços problemáticos. In: Reunião Anual da ANPED, 30., 2007, Caxambu, RS. Anais [...] Caxambu, 2007: ANPEd, p. 1-13. 1 CD-ROM.

Published

18/03/2022

How to Cite

Broda, G. C. da S. C., de Oliveira Andrade, G., & Schneider, D. (2022). THE REINVENTION OF TEACHING AND ARTISTIC POETRY IN TIMES OF PANDEMICS THROUGH POSTAL ART. Revista Da FUNDARTE, 48(48). https://doi.org/10.19179/rdf.v48i48.1079

Similar Articles

<< < 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.