EDUCATION IN CONTEMPORARY ART MUSEUMS

STUDY OF THE EDUCATIONAL ACTIONS OF THE VERA CHAVES BARCELLOS FOUNDATION

Authors

  • Priscila Carla Gomes Moreira Universidade Federal de Pelotas - UFPel - Pelotas/RS, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v58i58.1065

Keywords:

Educational Action in Museums; Contemporary Art; Vera Chaves Barcellos Foundation;

Abstract

This article analyzes the educational actions in contemporary art related to the exhibition Eu Estou Aqui Agora promoted by the Vera Chaves Barcellos Foundation (VCBF), in 2019, with the Educational Program of the institution, which is responsible for the creation and development of actions through printed and digital educational material, training courses for Teachers, among other actions that are part of the program. This paper seeks to understand the impacts and importance in the reality of the educators and students involved. The identification of the actions occurred by the analyzes of the institution's website, printed educational material, interviews with the coordination of the educational sector of the Foundation and the pedagogical coordinator of the Education Department of the city of Viamão, and also with a teacher who participated in the educational activities of the exhibition and who was able to work with his students on the activities proposed by these actions, reporting the importance of his experiences in the institution, at the school and with his students. This study describes the potential in the educational process when using contemporary art in a program created to suit the needs of the community where the Foundation is inserted in.

Author Biography

Priscila Carla Gomes Moreira, Universidade Federal de Pelotas - UFPel - Pelotas/RS, Brasil

Estudante de Pós Graduação Latu Sensu - Especialização em Artes da Universidade Federal de Pelotas, RS, UFPEL. Professora de Artes da rede pública estadual de Porto Alegre, RS. Graduanda em Pedagogia na Universidade de Caxias do Sul (UCS). Licenciatura em Artes Visuais no Centro Universitário de Indaial, SC, UNIASSELVI. Foi estagiária de Artes no MAC/RS em 2015. Trabalhou de 2012 a 2015 no Atelier Livre de Porto Alegre como estagiária de Artes e depois como contratada exercendo a função de Assistente Cultural. 

References

BARBOSA, Ana Mae. Arte e Educação Contemporânea: Consonâncias Internacionais. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

BOURDIEU, Pierre; DARBEL, Alain. O Amor Pela Arte: Os Museus de Arte na Europa e Seus Públicos. 3. ed. Porto Alegre: Zouk, 2018.

CANCLINI, Néstor García. Culturas Híbridas - estratégias para entrar e sair da modernidade. 4. ed. São Paulo: EDUSP, 2019.

CANTON, Katia. Do Moderno ao Contemporâneo. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009. (Coleção temas da arte contemporânea).

CARVALHO, Cristina. Quando a Escola Vai ao Museu. Campinas, SP: Papirus, 2016.

CAUQUELIN, Anne. Arte Contemporânea: Uma Introdução. São Paulo: Martins, 2005.

KREMER, Margarita Santi. Ações Educativas com a arte contemporânea na Sala dos Pomares. Revista Pomares, Porto Alegre, ed. 1. n. 05, 2021.

LOPONTE, Luciana Gruppelli. Desafios da Arte Contemporânea para Educação: Práticas e Políticas. Revista Arquivos Analíticos de Políticas Educativas (AAPE/EPAA), v. 20, n.42, p.1-19, 2012. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.v20n42.2012

MEURA, Ana Paula. Relação Entre o Ensino Formal e o Ensino Não Formal: Reflexões Sobre o Projeto Educativo da Fundação Vera Chaves Barcellos. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Artes Visuais) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Artes, Porto Alegre, 2011.

MEURA, Ana Paula; BIBERG, Carolina; KREMER, Margarita. Fundação Vera Chaves Barcellos: Experiências em Arte Contemporânea e Sua Contribuição Educativa. Revista Pomares, Porto Alegre, n. 3-4, p. 141-143, 2016.

ROSA, Nei Vargas. O Que é Contemporâneo no Colecionismo de Arte Contemporânea? Revista Estado da Arte, Uberlândia, v.1, n.1, p. 97-109, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.14393/EdA-v1-n1-2020-55511

TEDESCO, Elaine. KIEFER, Luísa. Eu Estou Aqui Agora: I am here now. Viamão: Fundação Vera Chaves Barcellos, 2019.

Published

25/03/2024

How to Cite

Gomes Moreira, P. C. (2024). EDUCATION IN CONTEMPORARY ART MUSEUMS: STUDY OF THE EDUCATIONAL ACTIONS OF THE VERA CHAVES BARCELLOS FOUNDATION. Revista Da FUNDARTE, 58(58), e1065. https://doi.org/10.19179/rdf.v58i58.1065

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.