INVESTIGAÇÕES POÉTICAS DISSIDENTES NA COMUNIDADE AMAZÔNICA DE ANAJÁS: CONSTRUIR POTÊNCIA A PARTIR DE RITOS ANCESTRAIS
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v59i59.1442Keywords:
Photography, Art/Education, Artisanal flour productionAbstract
This article addresses ongoing research into the production of cassava flour in the municipality of Anajás/PA. This investigation reveals the power of images to reflect on the importance of ancestral practices in the context of initial teacher training. The investigation aims to transcend the mere observation and recording of flour production, seeking to understand how the images captured during the process can enhance the educational experience. By considering ancestral practices, the research seeks to establish connections between traditional practice and the potential impact on teaching and life.
References
ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Indignação: Cartas pedagógicas e ou-tros escritos. São Paulo: Paz e Terra, 2021.
GONÇALVES. Carlos Walter Porto. Amazônia, Amazônias. 1ª Ed. São Paulo: Contexto, 2001.
GÓMEZ, P. P. Decolonialidade estética: geopolíticas do sentir, do pensar e do fazer. Revista GEARTE, [S. l.], v. 6, n. 2, 2019. DOI: 10.22456/2357-9854.92910. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/92910. Acesso em: 05 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.22456/2357-9854.92910
GROSFOGUEL, Ramón (comp). El Giro Decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Universidad Javeriana-Instituto Pensar, Universidad Central-IESCO, Siglo del Hombre, 2007.
JIDIELE. depoimento [abr. 2022]. Entrevistador: xxxxxx. Pará. Entrevista concedida para produção de TCC, 2022.
LOUREIRO, J. de J. P. Cultura amazônica: uma poética do imaginário. Manaus: Editora Valer, 2015.
MARIA e JÚLIA. depoimento [abr. 2022]. Entrevistador: xxxxxx. Pará. Entrevista concedida para produção de TCC, 2022.
MIGNOLO, Walter. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 32, n. 94, p. 1-18, jun./2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbcsoc/v32n94/0102-6909-rbcsoc-3294022017.pdf. Acesso em 28 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.17666/329402/2017
NARBY, Jeremy. A serpente cósmica: o DNA e as origens do saber. Rio de Janeiro: Dantes Editora, 2020.
PAIVA, Alessandra Simões. A virada decolonial na arte brasileira. Bauru, SP: Mireveja, 2022.
PIZARRO, Ana. Amazônia: as vozes do rio: imaginário e modernização. Trad. Rômulo Monte Alto. Belo Horizonte: ed. UFMG, 2012.
SAMAIN, E. (Org.). Como pensam as imagens. Campinas: Editora da Unicamp, 2012. DOI: https://doi.org/10.7476/9788526814738
SANTOS, Antônio Bispo dos. A terra dá, a terra quer. São Paulo: Ubu Editora/PISEAGRAMA, 2023.
SEU JOSÉ. JIDIELE. depoimento [abr. 2022]. Entrevistador: xxxxxx. Pará. Entrevista concedida para produção de TCC, 2022.
WOSNIAK, Fabio. Desaprender, perguntar-se, escutar: rotas para pensar uma arte educação dissidente. Palíndromo, Florianópolis, v. 15, n. 35, p. 53–73, 2023. DOI: 10.5965/2175234615352023053. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/22809. Acesso em: 28 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.5965/2175234615352023053
WOSNIAK, Fabio. DESAPRENDIZAGENS – POR UMA ARTE/EDUCAÇÃO DISSIDENTE. In: Existências: Anais do 31º Encontro Nacional da ANPAP. Anais. Recife(PE) On-line, 2022. Disponível em: https//www.even3.com.br/anais/31ENANPAP2022/513529-DESAPRENDIZAGENS--POR-UMA-ARTEEDUCACAO-DISSIDENTE. Acesso em: 28/01/2024. DOI: https://doi.org/10.29327/31ENANPAP2022.513529
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Fabio Wosniak, Erlom da Silva Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.