School, university, and other places: imaginary and sensitivities as a power of life

IMAGINÁRIO E SENSIBILIDADES COMO POTÊNCIA DE VIDA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v60i60.1387

Keywords:

Education, Sensitivies, Imaginary

Abstract

the article deals with a time when together, school and university produce poetics mobilized by the senses and sensibilities. The objective of this article is to problematize education in the aesthetic dimension, enhancing the imaginary as a life experience. Narrative and imaginary are forces that move us to revisit the territories of school and university as an attitude of (re)invention. The experience enhances our actions and hope in an education for the sensitive. An exercise in dealing with the exhaustion that constantly plagues us, leading us to question the meaning of life. The reflections reiterate that in education it is necessary to cross borders between the real and the imaginary, intensifying the sensibilities.

Author Biographies

Silvia Sell Duarte Pillotto, Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE, Joinville/SC, Brasil

Pós-Doutorado em Estudos da Criança na Universidade do Minho (UMINHO), Braga, Portugal. Doutorado em Engenharia da Produção (Gestão da Qualidade) na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Brasil. Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), Brasil. Professora/Pesquisadora no Programa de Pós-Fraduação em Educação (Mestrado/Doutorado) na Universidade da Região de Joinville (Univille), Brasil. Líder do Núcleo de Pesquisa em Arte na Educação (NUPAE/Univille).

José Aparecido Celorio , Universidade Estadual de Maringá -UEM, Maringá/PR, Brasil

Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (UFPEL), Brasil. Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM), Brasil. Professor Adjunto do Departamento de Pedagogia da Universidade Estadual de Maringá – Campus Regional de Cianorte, Brasil.  Coordenador do Laboratório de Educação e Complexidade e Editor-chefe da Koan – Revista de Educação e Complexidade. Vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Imaginário, Educação e Memória (UFPel) e membro do Grupo Academia Celeste - Estudos em Cosmologia e Ética (UFF).

Rogério de Almeida, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo -FEUSP/USP, Cidade Universitária Armando de Salles Oliveira/SP, Brasil

Pós-Doutorado na Universidade do Minho (UMINHO), Braga, Portugal. Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (USP), Brasil. Coordena o Lab_Arte (Laboratório Experimental de Arte-Educação Cultura) e o GEIFEC (Grupo de Estudos sobre Itinerários de Formação em Educação e Cultura). É Editor Colaborador da Revista Machado de Assis em Linha. Livre-docência - Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, FEUSP, Brasil. Professor Titular da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP).

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Published

08/08/2024

How to Cite

Pillotto, S. S. D., Celorio , J. A., & Almeida, R. de. (2024). School, university, and other places: imaginary and sensitivities as a power of life: IMAGINÁRIO E SENSIBILIDADES COMO POTÊNCIA DE VIDA. Revista Da FUNDARTE, 60(60), e1387. https://doi.org/10.19179/rdf.v60i60.1387

Issue

Section

Dossiê Artes, Comunidades e Educação- ARTIGO

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