UMA ANÁLISE SOBRE REDUÇÃO DO USO DE TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS NAS ESCOLAS DE EDUCAÇÃO BÁSICA NO RETORNO ÀS AULAS PRESENCIAIS PÓS PANDEMIA DE COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v58i58.1343

Keywords:

Tecnologias Educacionais, Pesquisa TIC Educação, COVID-19

Abstract

Data from the ICT Education survey published in 2023 by CETIC.br indicate a reduction of several percentage points in the use of technology in primary and secondary schools. This was noticed after the end of the period in which educational activities were altered by the restrictions imposed by the COVID-19 pandemic. This article analyzes these results in the light of related research carried out in the country and abroad, as well as through a qualitative research carried out in 2023 with a sample of 170 Basic Education teachers, from different municipalities in RS, eliciting the main factors that impacted such changes in strategy in relation to the use of technology.

Author Biographies

Liane Margarida Rockenbach Tarouco, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS , Porto Alegre, RS/Brasil

Professora na Unversidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Doutora em Engenharia Elétrica pela Universidade de São Paulo - USP.

Patrícia Fernanda da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS , Porto Alegre, RS/Brasil

Professora na Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Doutora em Informática na Educação e Pós-Doutoranda em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. 

Luís Antônio Licks Missel Machado, Faculdades Integradas de Taquara - FACCAT, Taquera, RS/Brasil

Professor nas Faculdades Integradas de Taquara - FACCAT. Doutorando em Informática da Educação na Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS.

References

AMARAL, P. et al. Relato de Experiência: as Consequências no Ensino com o Advento da Pandemia: Evasão Escolar e Qualidade de Estudo. In: Anais Estendidos do XXIX Seminário de Educação. 2021. Cuiabá. SBC, p. 635-639.

Amazon Web Services Inc e Gallup Inc. 2022. AWS Global Digital Skills Study - The Economic Benefits of Tech-savy workforce. Amazon Web Services. https://assets.aboutamazon.com/dd/e4/12d668964f58a1f83efb7ead4794/aws-gallup-global-digital-skills-study-report.pdf

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Educação é a Base. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase.

BRASIL. Instituto Nacional De Estudos E Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Resumo Técnico: Censo Escolar da Educação Básica 2021. 2022. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2021.pdf

BRASIL. Normas sobre Computação na Educação Básica–Complemento à BNCC. 2022b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/fevereiro-2022-pdf/236791-anexo-ao-parecer-cneceb-n-2-2022-bncc-computacao/file

COLPO, M.; PRIMO, T; AGUIAR, M. Lessons learned from the student dropout patterns on COVID‐19 pandemic: An analysis supported by machine learning. British Journal of Educational Technology, 2023. DOI: https://doi.org/10.1111/bjet.13380

COMITÊ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL – CGI.br. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras: TIC Educação 2022. CETICbr. 2023a. https://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/tic_educacao_2022_livro_eletronico.pdf

COMITÊ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL – CGI.br. Pesquisa sobre o uso da Internet por crianças e adolescentes no Brasil - TIC Kids Online Brasil 2022. 2023b. CETICbr. 2023. https://www.cetic.br/media/docs/publicacoes/1/20230825142135/tic_kids_online_2022_livro_eletronico.pdf

COUTO, M.; PRADO, M. Uso da tecnologia nas artes visuais em sala de aula. Revista Educação, Artes e Inclusão, v. 11, n. 2, p. 141-167, 2015. DOI: https://doi.org/10.5965/198431781122015141

DEWEY, J. Democracia e Educação. São Paulo, SP: Companhia Editora Nacional, 1979.

DOZ, E. et al. Distance learning environment: perspective of Italian primary and secondary teachers during COVID-19 pandemic. Learning Environments Research, v. 26, n. 2, p. 555-571, 2023. DOI 10.1007/s10984-022-09451-9 DOI: https://doi.org/10.1007/s10984-022-09451-9

FLORES, J.; LIMA, V. Educação em tempos de pandemia: dificuldades e oportunidades para os professores de ciências e matemática da educação básica na rede pública do Rio Grande do Sul. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 4, n. 3, p. 94-109, 3 mar. 2021. https://doi.org/10.36661/2595-4520.2021v4i4.12116 DOI: https://doi.org/10.36661/2595-4520.2021v4i4.12116

JUUTI, K.; KERVINEN, A.; LOUKOMIES, A. Quality over frequency in using digital technology: Measuring the experienced functional use. Computers & Education, v. 176, p. 104361, 2022. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104361

LOBO, J.. The intersection of music and arts education and technology. ARTSEDUCA, n. 35, p. 99-114, 2023. DOI: https://doi.org/10.6035/artseduca.7053

LODGE, J. M., THOMPSON, K., & CORRIN, L. (2022). The concerning persistence of weird ideas about learning and educational technology and their influence on the future directions of higher education. Australasian Journal of Educational Technology, 38(3), 1-5. DOI: https://doi.org/10.14742/ajet.8226

LOUREIRO, A.C.; CAVALCANTI, C.C.; ZUKOWSKY, C. Concepções docentes sobre o uso das tecnologias na educação. RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 17, n. 3, p. 468–477, 2019. DOI: 10.22456/1679-1916.99530. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.99530

MORO, R. Da imersão à criação: cartografando experiências estéticas de estudantes com a realidade virtual. Orientador: Daniel de Queiroz Lopes. UFRGS. 2023. 354 f. Tese (Doutorado Informática na Educação). Programa de Pós-Graduação Informática na Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2023.

OLIVEIRA, A.; OLIVEIRA, J.. Educação on-line: o alcance e as dificuldades do ensino remoto em tempos de pandemia. ENCONTRO NACIONAL PERSPECTIVAS DO ENSINO DE HISTÓRIA-PERSPECTIVAS WEB, v. 11, p. 1-9, 2020.

ROCHA, F.; LOSS, T.; ALMEIDA, B.; MOTTA, M.; KALINKE, M.. O Uso de Tecnologias Digitais no Processo de Ensino durante a Pandemia da CoViD-19. Revista Interacções, 16(55), 58–82. 2020. https://doi.org/10.25755/int.20703

SCHALK, A., MCAVINIA, C., & ROONEY, P. (2022). Exploring the concept of the digital educator during COVID-19. Australasian Journal of Educational Technology, 38(2), 129-141. DOI: https://doi.org/10.14742/ajet.7316

SCHERER, S.; BRITO, G.. Integração de tecnologias digitais ao currículo: diálogos sobre desafios e dificuldades. Educar em Revista, v. 36, 2020. https://doi.org/10.1590/0104-4060.76252 DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.76252

SILVA, A.; SOUSA, S.; MENEZES, J. O ensino remoto na percepção discente: desafios e benefícios. Dialogia, [S. l.], n. 36, p. 298–315, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n36.18383. DOI: https://doi.org/10.5585/dialogia.n36.18383

UNICEF: Fundo das Nações Unidas para a Infância. “Nesta volta às aulas, é urgente ir atrás de quem deixou a escola ou não conseguiu aprender na pandemia”, alerta UNICEF, 2022. https://www.unicef.org/brazil/comunicados-de-imprensa/nesta-volta-as-aulas-e-urgente-ir-atras-de-quem-deixou-escola-ou-nao-conseguiu-aprender-na-pandemia#:~:text=Desde%20o%20in%C3%ADcio%20da%20pandemia,no%20in%C

YIN, Robert. Estudo de caso: planejamento e métodos. 5. ed. Bookman editora, 2015.

Published

25/03/2024

How to Cite

Rockenbach Tarouco, L. M., da Silva, P. F., & Licks Missel Machado, L. A. (2024). UMA ANÁLISE SOBRE REDUÇÃO DO USO DE TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS NAS ESCOLAS DE EDUCAÇÃO BÁSICA NO RETORNO ÀS AULAS PRESENCIAIS PÓS PANDEMIA DE COVID-19. Revista Da FUNDARTE, 58(58), e1343. https://doi.org/10.19179/rdf.v58i58.1343

Similar Articles

<< < 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)