MEDIAÇÃO CULTURAL AFETIVA
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v59i59.1296Keywords:
Experience. Cultural Mediation. Art. Education. Educational Action.Abstract
This article is part of the field of problematizations about education, art and cultural mediation. It is an excerpt from a research project carried out as a Course Conclusion Work (2022) and aims to investigate the possible relationships between cultural and art spaces and the role of cultural mediators in the formation of sensitive and critical subjects. From a methodological point of view, it is characterized as basic, qualitative research with the execution of a focus group with eight participants who work as mediators in cultural institutions in the states of Santa Catarina and Rio Grande do Sul. The results show that the focus group participants use different strategies to provide affective cultural mediation. We also observed that these mediators come from different backgrounds and have obtained training throughout their work in the institutions. What's more, it's not just up to the mediators to provide affective cultural mediation; these criteria are interrelated with the discourses that the management, curators, artists and educational sector put into play.
References
BONDÍA, Jorge Larossa. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. In: Revista Brasileira da Educação, N° 19, Jan/Fev/Mar/Abr, Rio de Janeiro: ANPED, 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003
FERRAZ, Maria Heloisa Corrêa de Toledo; FUSARI, Maria Felisminda de Rezende e. Metodologia do ensino de arte: fundamentos e proposições. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2009. 205 p.
GATTI, Bernardete A. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília, DF: Liber Livro, 2005. 75p.
MARTINS, Mirian Celeste Ferreira Dias; PICOSQUE, Gisa. Mediação cultural para professores andarilhos na cultura. 2. ed., rev. e ampl. São Paulo: Intermeios, 2012. 161 p.
MARTINS, Mirian Celeste. Mediações culturais e contaminações estéticas. Revista Gearte, V.1, N.2. Porto Alegre: 2014, 248-264. Disponível em: <https://www.mirianceleste.com.br/_files/ugd/7ee6db_3177f810afb941a69537c122aa205d86.pdf>. Acesso em: 07 de set. 2022.
MARTINS, Mirian Celeste. Verbete: MEDIAÇÃO. In: Caderno da política nacional de educação museal – PNEM. Brasília, DF: IBRAM, 2018, p. 84-88. Disponível em: https://www.museus.gov.br/wp-content/uploads/2018/06/Caderno-da-PNEM.pdf. Acesso em: 11 de set. de 2022.
MÖRSCH, Carmen. Numa encruzilhada de quatro discursos mediação e educação na documenta 12: entre afirmação, reprodução, desconstrução e transformação. Tradução: Mônica Hoff. Periódico Permanente, n. 6, p. 1-32, fev. 2016. Disponível em: <http://www.forumpermanente.org/revista/numero-6-1/conteudo/numa-encruzilhada-de-quatro-discursos-mediacao-e-educacao-na-documenta-12-entre-afirmacao-reproducao-desconstrucao-e-transformacao>. Acesso em: 10 de set. de 2022.
PINHEIRO, Antonio Carlos da Fonseca Bragança. Mapas mentais aprenda a expressar suas ideias de forma inteligente. São Paulo: Expressa, 2021, p. 17. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/reader/books/9786558110255/epubcfi/6/14%5B%3Bvnd.vst.idref%3Dmiolo3.xhtml%5D!/4. Acesso em: 10 de nov. de 2022.
SANTANA, Pio. A mediação no museu e os resultados na sala de aula. In: BARBOSA, Ana Mae; COUTINHO, Rejane Galvão. Arte/educação como mediação cultural e social. São Paulo: Unesp, 2009, p. 261-268.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marcelo Feldhaus
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.