PERIGO EM ALTO MAR
REFLEXÕES ACERCA DO TEMPO DA AULA DE ARTE/TEATRO, DA ESCOLA E DA VIDA DE TODOS OS DIAS
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v57i57.1283Keywords:
Experiência, Teatro e Escola, Pedagogia do TeatroAbstract
This article presents an essayistic reflection on the issue of time in/of school education, more specifically, through the perspective of Art/Theatre class. To accomplish this, the author discusses various temporalities, such as: the exhaustion of time in everyday life – which always seems to be rushing and unable to leave marks on individuals; the time of the school – which is often influenced by market logic, distancing itself from a time liberated from productive obligations; and a time conceived by the teaching of Theatre in the school space – which, in the author's view, holds the potential to create a different logical timeframe in the classroom. Thus, the text questions the establishment of a temporal zone of danger brought about by investing in school actions in the Art/Theatre class through an attempt to approach a time of experience, aión time. Defending Theatre class in school as a useless and dangerous space-time, the author supports their argument with references such as Larrosa (2016, 2018), Krenak (2020), Kohan (2020), Masschelein and Simons (2021), Pavis (2008), Rancière (2022) and in the literatures of Lee (2018) and Nogués (2020).
References
DÁRIO JR., I. R.; SILVA, L. F. da. A escola como experiência: entrevista com Walter Omar Kohan (The school as an experience: interview with Walter Omar Kohan). Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 298–304, 2018. DOI: 10.14244/198271992297. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2297. Acesso em: 8 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.14244/198271992297
KOHAN, Walter O. Tempos da escola em tempo de pandemia e necropolítica. Práxis Educativa, [S. l.], v. 15, p. 1–9, 2020. DOI: 10.5212/PraxEduc.v.15.16212.067. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16212. Acesso em: 8 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.16212.067
KRENAK, Ailton. A vida não é útil. São Paulo: Companhia das letras, 2020.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
LARROSA, Jorge; RECHIA, Karen. P de professor. São Carlos: Pedro & João, 2018.
LEE, Suzy. Sombras. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.
MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.
NOGUÉS, Alex. A praia dos inúteis. 1ª ed. São Paulo: Editora Biruta, 2020.
PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. 3ª ed. São Paulo: Perspectiva. 2008.
RANCIÈRE, Jacques. Escola, produção, igualdade. In: CARVALHO, José S. F. (Org.). Jacques Rancière e a escola: Educação, política e emancipação. São Paulo: Autêntica Editora, 2022.
SILVEIRA, Túlio F. Navegações entre arte e docência: cartas sobre o ofício de professor(a) de teatro. 2022. 128 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Centro de Artes, Design e Moda, Licenciatura em Teatro, Florianópolis, 2022. Disponível em: http://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/0000a0/0000a081.pdf. Acesso em: 9 jun. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Túlio Fernandes Silveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.