OLHAR PARA A PARTITURA DE SI MESMO
APRENDIZADOS BIOGRÁFICOS AO LONGO DA VIDA TECIDA COM MÚSICA
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v56i56.1230Keywords:
Biographical Learning, (Auto)biographical narratives, Experience with MusicAbstract
The article presents results of a research that aimed to understand how the experience with music becomes biographical learning in the formation of the subject throughout life. Through the methodology of (auto)biographical narratives, five adults participated in narrative interviews that enhanced the look at the 'score of oneself'. In their narratives, they reflected on life woven with music and the biographical lessons resulting from these experiences. As a theoretical foundation of the research, Alheit; Dausien (2006) and Delory-Momberger (2016) contribute to the reflection about life experiences in the construction of the mode of presence in the world and formation of the subject throughout life. Bowman (2020) was also a reference in the possibility of understanding a life woven with music in order to form ethical discernments in the individual through musical practice. From the interviews, units of thematic analysis emerged that conclude the potential of music for human development, contributing to expanding the possibilities of music education for the formation of the subject throughout life.
References
Referências
ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de filosofia. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
ALHEIT, Peter. “Biografização” como competência-chave na modernidade. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 20, n. 36, p. 31-41, jul./dez. 2011. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/297. Acesso em: 19 novembro 2022. DOI: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.v20.n36.297
ALHEIT, Peter; DAUSIEN, Bettina. Processo de formação e aprendizagens ao longo da vida. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 1, p. 177-197, jan./abr. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/V7ZBJBjRgcZD976QMNpqdPp/?lang=pt&format=pdf. . Acesso em: 19 novembro 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000100011
BIESTA, Gert J. J. A (re)descoberta do ensino. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020.
BOWMAN, Wayne. The social and ethical significance of music and music education. Revista da Abem, [S. l.], v. 26, n. 40, p. 167-175, jan./jun. 2018. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/791. Acesso em: 19 novembro 2022. DOI: https://doi.org/10.33054/ABEM2018a4010
BOWMAN, Wayne. Reconceiving music and music education as ethical practices. Revista da Abem, [S. l.], v. 28, p. 162-176, 2020. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/1010. Acesso em: 19 novembro 2022. DOI: https://doi.org/10.33054/ABEM20202809
CET. Caderno de entrevistas narrativas. Santa Maria, 2022.
DELORY-MOMBERGER, Christine. A pesquisa biográfica ou a construção compartilhada de um saber do singular. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto) Biográfica, Salvador, v. 01, n. 01, p. 133-147, jan./abr., 2016. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/2526/1711. Acesso em: 19 novembro 2022. DOI: https://doi.org/10.31892/bpab2525-426X.2016.v01.n01.p133-147
FÁVERO, Maria Helena. Psicologia do gênero: psicobiografia, sociocultura e transformações. Curitiba: Editora UFPR, 2010.
MACDONALD, Raymond A. R. MacDonald. Music, health, and well-being: A review. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, v. 8, 2013. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3740599/. Acesso em: 19 novembro 2022. DOI: https://doi.org/10.3402/qhw.v8i0.20635
ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE. Transformar cada escola em uma escola promotora de saúde. Guia de implementação, 2022. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381906. Acesso em: 19 novembro 2022.
PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrativas da experiência na pesquisa-formação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro, Joaçaba, v. 41, n. 1, p. 67-86, jan./abr., 2016. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/9267. Acesso em: 19 novembro 2022. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v41i1.9267
PASSEGGI, Maria da Conceição. Reflexividade narrativa e poder auto(trans)formador. Revista Práxis Educacional, v.17, n.44, p. 93-113, jan./mar., 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8018. Acesso em: 19 novembro 2022. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i44.8018
SOUZA, Elizeu Clementino de. O conhecimento de si: narrativas do itinerário escolar e formação de professores. 2004. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Bahia, 2004. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/10267. Acesso em: 19 novembro 2022.
SOUZA, Elizeu Clementino de. Diálogos cruzados sobre pesquisa (auto)biográfica: análise compreensiva-interpretativa e política de sentido. Educação, Santa Maria, v. 39, n. 1, p. 39-50. jan./abr., 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/11344. Acesso em: 19 novembro 2022. DOI: https://doi.org/10.5902/1984644411344
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 PENNA, M.F., BELLOCHIO, C. R.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.