CORPOS-CADEIRA
RESTRICTIONS ON BODY’S MOVEMENT AS AN EFFECT OF COLONIAL VIOLENCE IN EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v55i55.1204Keywords:
Dance, Performance, DecolonialAbstract
The present article reflects on the violence of body movement restrictions demonstrated in educational situations subjects, as an effect of colonialism. In order to do so, the performance Corpos-cadeira, performed in the classroom, is analyzed, in a discipline of Educational Psychology taught at a Public University, a mandatory component for the institution's degrees. It aimed to analyze the places of the body and its expressive movements as elements that question pedagogical and methodological experiences and the hegemonic structures based on modes of control over the bodies. The theoretical assumptions revolve around the decolonization of education focusing on the bodies of its agents, passing through dance, performance, pedagogy of crossroads, to then indicate a possibility of breaking the logic of violence and corporal domestication, in the name of a emancipatory education, capable of blinding the colonial aim.
References
BECKER, Fernando. Educação & realidade. Porto Alegre. v.19, n.1, jan./jun., p.89-96, 1994.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/rcnei_vol1.pdf. Acesso em: 26 jun. 2022.
FALKEMBACH, Maria Fonseca. Quem disse que não tem espaço para a Dança na Escola? In: FERREIRA, Taís; FALKEMBACH, Maria Fonseca. Teatro e Dança nos anos iniciais. Porto Alegre: Medicação, p.59-69, 2012.
GOELLNER, Silvana Vilodre. A produção cultural do corpo. In: LOURO, Guacira Lopes; NECKEL, Jane Felipe; GOELLNER, Silvana Vilodre. (Orgs.). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. p. 28-40. Petrópolis: Vozes, 2003.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
MORANDI, Carla. O ensino de Dança nas escolas: introdução. In: STRAZZACAPPA, Márcia; MORANDI, Carla. Entre a arte e a docência: a formação artística da Dança. 4.ed. Campinas-SP: Papirus, p. 71-76, 2006.
PINEAU, Elyse Lamm. Pedagogia crítica-performativa: encarnando a política da educação libertadora. In: PEREIRA, Marcelo de Andrade. (Org.). Performance e Educação: (des)territorializações pedagógicas. Santa Maria: Ed. da UFSM, p.37-58, 2013.
RUFINO, Luiz. Vence-demanda: educação e descolonização. Rio de Janeiro: Mórula, 2021.
RUFINO. Luiz. Pedagogia das encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2019.
SIMAS, Luiz Antonio; RUFINO, Luiz. Fogo no mato: a ciência encantada das macumbas. Rio de Janeiro: Mórula, 2018.
SIMAS, Luiz Antonio. Pedrinhas miudinhas: ensaios sobre ruas, aldeias e terreiros. MV Serviços e Editora LTDA-Mórula Editorial, 2013.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3.ed. 8.reimpr. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.
SOUZA, Beatriz de Paula Souza. Puxando o tapete da medicalização do ensino: uma outra educação é possível. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente-SP, v. 25, n. 1, p. 299-316, 2014.
SOUZA, Beatriz de Paula Souza. Professora desesperada procura psicóloga para classe indisciplinada. In: MACHADO, Adriana Marcondes Machado; SOUZA, Marilene Proença Rebello de. (Orgs). Psicologia escolar: em busca de novos rumos. São Paulo: Casa do Psicólogo, p-101-110, 1997.
STRAZZACAPPA, Márcia. Dança na Educação: discutindo questões básicas e polêmicas. In: STRAZZACAPPA, Márcia; MORANDI, Carla. Entre a arte e a docência: a formação artística da Dança. 4.ed. Campinas-SP: Papirus, p.15-27, 2006.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Daniel Silva Aires, Monise Gomes Serpa, Fellipe Santos Resende
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.