ARTS BASED EDUCATIONAL RESEARCH
A/R/TOGRAPHY
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v52i52.1097Keywords:
ABER, A/r/tography, Art/EducationAbstract
This paper is about Arts Based Educational Research (ABER) focusing on a/r/tography as a method for art/education research. The aim is to discuss about this methodology, which brings up the processes and educational issues that highlight and respect subjectivities and experience. The study has a qualitative character and a bibliographical approach, with theoretical support based on Author (2016), Author (2019), Irwin (2013), Irwin and Springgay (2013). As a result, it is signaled that this methodology is open to new propositions that may arise during the course, as it values not only the results of the study, but also the questions that arise along the way.
References
CARVALHO, C.; IMMIANOVSKY, C. PEBA: a arte e a pesquisa em educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 25, n. 3, p. 221-236, set./dez. 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.17058/rea.v25i3.9729 DOI: https://doi.org/10.17058/rea.v25i3.9729
DIAS, B. A/r/tografia como metodologia e pedagogia em artes: uma introdução. In: DIAS, B.; IRWIN, R. L. (orgs.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Editora da UFSM, 2013. p. 21-26.
AUTORA (2019).
HEIDEGGER, M. A caminho da linguagem. Petrópolis: Vozes; Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco, 2003.
HERNÁNDEZ, F. H. A pesquisa baseada nas artes: propostas para repensar a pesquisa educativa. In: DIAS, B.; IRWIN, R. L. (orgs.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Editora da UFSM, 2013. p. 39-62.
IRWIN, R. L. A/r/tografia. In: DIAS, B.; IRWIN, R. L. (orgs.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Editora da UFSM, 2013. p. 27-35.
IRWIN, R. L.; SPRINGGAY, S. A/r/tografia como forma de pesquisa baseada na prática. In: DIAS, B.; IRWIN, R. L. (orgs.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Editora da UFSM, 2013. p. 137-153.
LARROSA, J. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
MAÇANEIRO, S. M. De como cadeiras se movem: Escrevendo meu movimento, movimentando minha escrita, uma experiência a/r/tográfica em dança. 2013. 111 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2013.
OLIVEIRA, M. O. de; CHARREU, L. A. Contribuições da perspectiva metodológica “investigação baseada nas artes” e da a/r/tografia para as pesquisas em educação. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 32, n. 1, p. 365-382, jan./mar. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698140547 DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698140547
SINNER, A. et al. Analisando as práticas dos novos acadêmicos: teses que usam metodologias de pesquisas em educação baseadas em arte. In: DIAS, B.; IRWIN, R. L. (orgs.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Editora da UFSM, 2013. p. 99-124.
AUTORA (2016).
AUTORA; AUTORA (2019).
URIARTE, M. Z; NEITZEL, A. de A. A pesquisa de intervenção cartográfica em Arte Educação. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 21, n. 3, p. 387-394, set./dez. 2017. DOI: 10.4013/edu.2017.213.12 DOI: https://doi.org/10.4013/edu.2017.213.12
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Dra. Adair de Aguiar Neitzel, Dra. Isleide Steil, Doutoranda Letícia Francez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.