ART AND WORK. ART AS WORK. ART WORK.

Authors

  • Marcos Antônio Bessa-Oliveira UEMS - Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul NAV(r)E - Núcleo de Artes Visuais em (re)Verificações Epistemológicas - UEMS/CNPq

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v55i55.1212

Keywords:

Consciousness; Subjectivity; Art; Work; Knowledge.

Abstract

This text intends to discuss some questions that are already announced in its title: 1) the relationship between Art and Work; 2) the relationship between Art as work; and 3) to discuss the work of Art. The three premises will be discussed from the borderline biogeographical critical decolonial thought in order to think, not only the Art and Labor relation as subjugated to the views of the current capitalist system, but it will also be, but I am more interested in discussing these three premises for the logical reason that it seems to me that current artists, teachers and researchers deal with art in this instance - art = labor - by two "consciences the first that art is a professional production that can save the subjects of art (artist, teacher and researcher, but also the subject fruitor of this one) while the second is observed as a form of sustenance of the subjects of art (teacher, artist and researcher), but without these being aware of the idea that in this logic art also ends up being subjugated to the same commercial systems (colonial/global) that the first consciousness claims to repudiate. Such questions will be treated from the logic of artist-teacher-researcher (therefore, practice-doctrine-criticism) of Art as inseparable.

Author Biography

Marcos Antônio Bessa-Oliveira, UEMS - Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul NAV(r)E - Núcleo de Artes Visuais em (re)Verificações Epistemológicas - UEMS/CNPq

Professor do Curso de Artes Cênicas (Graduação), na Cadeira de Artes Visuais, e do Programa de Mestrado Profissional em Educação – PROFEDUC – da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul – UEMS na Unidade Universitária de Campo Grande – UUCG - Brasil. Doutor em Artes Visuais pelo IA-Unicamp, Mestre em Estudos de Linguagens e Graduado em Artes Visuais – Licenciatura – Habilitação em Artes Plásticas pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. É líder do Grupo de Pesquisa NAV(r)E – Núcleo de Artes Visuais em (re)Verificações Epistemológicas (certificado pela UEMS/CNPq – que pode ser acessado em: dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/1456348756496114); é membro dos Grupos de Pesquisas: NECC – Núcleo de Estudos Culturais Comparados (UFMS/CNPq), Grupo de Pesquisa Estudos Visuais (UNICAMP/CNPq) e do Grupo de Pesquisa O PROCESSO IDENTITÁRIO DO INDÍGENA DE MATO GROSSO DO SUL: ANÁLISE DOCUMENTAL E MIDIÁTICA DA LUTA PELA TERRA - UFMS. Atualmente desenvolve Pesquisa de Pós-doutoramento na UFMS, no Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens, na FAALC. ORCID iD - http://orcid.org/0000-0002-4783-7903

References

BHABHA, Homi K.. “DissemiNação – o tempo, a narrativa e as margens da nação moderna”. In: _____. O local da cultura. Trad. Myriam Ávila, Eliana Lourenço de Lima Reis, Gláucia Renate Gonçalves. 4ª Reimpressão. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998, 198-238.

DOS SANTOS, N. R. Z.; KIRCHNER, R. M.; FLEIG, A. P. Avaliação da Percepção da Comunidade em Relação às Paisagens de uma Unidade de Conservação. Ciência e Natura, [S. l.], v. 31, n. 2, p. 107–120, 2009. DOI: 10.5902/2179460X9919. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/cienciaenatura/article/view/9919. Acesso em: 21 nov. 2022.

DUSSEL, Enrique. 1492: o encobrimento do outro: a origem do mito da modernidade: Conferências de Frankfurt. Tradução Jaime A. Clasen. Petrópolis, RJ: Vozes, 1993.

DUSSEL, Enrique D.. Para uma ética da libertação latino-americana III. Erótica e Pedagógica. Tradução Luiz João Gaio. Capa de Nelson de Moura. Editora Unimep: Piracicaba, SP; co-edição Edições Loyola: São Paulo, 1977. Coleção Reflexão Latino-americana – 2, III.

DUSSEL, Enrique D.. Filosofia na América Latina: Filosofia da Libertação. Tradução de Luiz João Gaio, Edições Loyola: São Paulo; Editora Unimep: Piracicaba, SP, 1977a.

GÓMEZ, Pedro Pablo. “Introducción: trayectorias de la opción estética descolonial”. In: GOMEZ, Pedro Pablo. (et.al.). Arte y estética en la encrucijada descolonial II. Compilado por Pedro Pablo Gomez. 1ª ed.. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Del Signo, 2014, p. 11-30. (El desprendimiento/Walter Mignolo).

GÓMEZ MORENO, Pedro Pablo; MIGNOLO, Walter D.. Estéticas decoloniales. [recurso electrónico]. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas, 2012.

GROSFOGUEL, Ramón. “Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global”. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paulo. (Orgs.). Epistemologias do sul. São Paulo: Cortez, 2010, p. 455-491.

HISSA, Cássio Eduardo Viana. “Fronteiras da transdisciplinaridade moderna”. In: HISSA, Cássio Eduardo Viana. (Org.). Saberes ambientais: desafios para o conhecimento disciplinar. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008, p. 15-32. (Humanitas).

MIGNOLO, Walter. D.. Habitar la frontera: Sentir y pensar la descolonialidad (Antología, 1999-2014). Francisco Carballo y Luis Alfonso Herrera Robles (Prólogo y selección). Primera edición en español. «La globalización de la indianización» / Global Indianization (2009, técnica y dimensiones variable). De Pedro Lasch. Edicions Bellaterra, S.L: Barcelona, Espanha, 2015.

MIGNOLO, Walter D.. Histórias locais/Projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Trad. Solange Ribeiro de Oliveira. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003. (Humanitas).

MOOSA, Ebrahim. “Transições no “progresso” da civilização: teorização sobre a história, a prática e a tradição”. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paulo. (Orgs.). Epistemologias do sul. São Paulo: Cortez, 2010, p. 291-312.

QUIJANO, Aníbal. El trabajo. Argumentos, vol. 26, núm.72, 2013, p.145-163. ISSN: 0187-5795. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=59528835008. Acesso em: 20 nov. 2022.

QUIJANO, Aníbal. “Colonialidade do poder e classificação social”. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paulo. (Orgs.). Epistemologias do sul. São Paulo: Cortez, 2010, p. 84-130.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo. (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Colección Sur Sur, CLACSO, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. setembro 2005, p. 227-278. Disponível em: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/lander/pt/Quijano.rtf. Acesso em: 20 nov. 2022.

QUIJANO, Aníbal. América Latina en la economía mundial (Tema central). In: Ecuador Debate, 31, Centro Andino de Acción Popular CAAP, Quito, Equador, 1994, p. 87-100. Disponível em: https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/bitstream/10469/6524/1/REXTN-ED31-05-Quijano.pdf. Acesso em: 20 nov. 2022.

QUIJANO, Aníbal; WALLERSTEIN, Immanuel. La americanidad como concepto, o América en el moderno sistema mundial. ELEMENTOS DEL DESARROLLO. Revista internacional de ciencias sociales, XLIV, 4, 1992, p. 549-557, illus. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000092840_spa. Acesso em: 20 nov. 2022.

Published

27/06/2023

How to Cite

Bessa-Oliveira, M. A. (2023). ART AND WORK. ART AS WORK. ART WORK. Revista Da FUNDARTE, 55(55). https://doi.org/10.19179/rdf.v55i55.1212

Similar Articles

<< < 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.