THE TECHNOLOGY OF ENCOUNTER

METHODOLOGICAL STRATEGIES TO CREATE-TEACH-LEARN DANCE AS A PERFORMATIVE ACT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v50i50.1105

Keywords:

criar-ensinar-aprender, encontro, dança

Abstract

In this article we reflect about the technology of encounter as a possibility of methodological strategy to create-teach-learn dance. We lean on about what can appear of the encounter between artists-teachers-students bodies, your scars and stories and how to mediate artistic-educational’s acts with attentive gestures at a performative pedagogy. We articulate artistics an pedagogical experiences with the artist's reflection, authors and researchers of psychoanalysis, education and dance area. In the end, we raise questions and  possible actions that can produce updated educational atmospheres with the bodies presences that inhabit the same space.

Author Biographies

Matheus dos Anjos Margueritte, UFRJ

Aluno do Programa de Pós-Graduação (mestrado) em Dança pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Artista-docente da área da dança, com formação em Bacharelado e Licenciatura em Dança pela Faculdade de Artes do Paraná (FAP-UNESPAR)

Renata Santos Roel, UNESPAR

Professora colaboradora do curso de Bacharelado e Licenciatura em Dança pela Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR). Mestre em Dança pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), doutora em Teatro pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), artista-docente da área da dança e autora do livro Performar convites, plasmar encontros, bailar: por um docência performativa na dança publicado em 2020 pela editora UNESPAR.

References

ALENCAR, Jorge; MACHADO, Neto. Residência Remota "Biblioteca de Dança". In: ALENCAR, Jorge; MACHADO, Neto. Festival Internacional de Dança de Araraquara (FIDA). [S. l.], 2021. Disponível em: https://portalmud.com.br/mural/evento/residencia-remota-biblioteca-de-danca. Acesso em: 23 fev. 2022

hooks, bell. Ensinando a transgredir. A educação como prática da liberdade. 2.ed – São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.

hooks, bell. Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática. Tradução Bhuvi Libanio. São Paulo: Elefante, 2020.

KASTRUP, Virgínia. A cognição contemporânea e a aprendizagem inventiva. IN: Políticas da Cognição. Porto Alegre: Editora Sulina, p.91-110, 2015.

LEPECKI, André. No Metaplano do Encontro. Rumos Itaú Cultural Teatro 2010- 2012: Encontro/ organização: SANTO, Cristina E., FABIÃO, Eleonora, SOBRAL, Sonia. São Paulo: Itaú Cultural, 2013, p.112-119.

ROEL, Renata Santos. Performar convites, plasmar encontros, bailar: por uma docência performativa na dança. 1º edição: UNESPAR, Curitiba, 2020.

ROLNIK Suely. Esferas da Insurreição: notas para uma vida não cafetinada, São Paulo: n-1 edições, 2018.

ROLNIK, Suely. Pensamento corpo e devir – uma perspectiva ético/ estético/ política no trabalho acadêmico. In: Cadernos de subjetividade. São Paulo: PUC 1993.

WALSH. Catherine. Notas pedagógicas desde las grietas decoloniales, 2014. Disponível em:https://www.uasb.edu.ec/web/spondylus/contenido?notas-pedagogicas-desde-las-grietas-decoloniales . Acesso em 30/06/2021.

Published

29/08/2022

How to Cite

dos Anjos Margueritte, M., & Roel, R. S. . (2022). THE TECHNOLOGY OF ENCOUNTER: METHODOLOGICAL STRATEGIES TO CREATE-TEACH-LEARN DANCE AS A PERFORMATIVE ACT . Revista Da FUNDARTE, 50(50). https://doi.org/10.19179/rdf.v50i50.1105

Similar Articles

<< < 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.