EPISTEMOLOGIA DA EDUCAÇÃO MUSICAL NA FUNDARTE

Authors

  • Bruno Felix da Costa Almeida FUNDAÇÃO MUNICIPAL DE ARTES DE MONTENEGRO - FUNDARTE, Montenegro/RS, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v65i65.1660

Keywords:

Complex Epistemology of Music Education, Narrative-Academic Letter, Fundarte

Abstract

The article presents an excerpt from the Doctoral Thesis in Education developed with the Research Line Language, Intercultural Experience and Education and the Research Group "Poetic Studies: Education and Language" (UNISC/CNPq), with the objective of questioning the Epistemology of Music Education at the Fundação Municipal de Artes de Montenegro – Fundarte. It is driven by the question: how is the Epistemology of Music Education constituted at Fundarte? Its development was justified by the possibilities of (retro)interactions between Education and Music Education, which could corroborate the understanding of knowledge through Art Education, by all who allowed themselves to live in the context of Fundarte's Basic Course (Visual Arts, Dance, Music and Theater) – between the years 1973 and 2023. The theoretical-reflective foundation is proposed from the fields of Complexity of Knowledge, Education and Music Education. The procedures adopted for its realization were conducted through the Complex Methodology, configured by the Theoretical-Reflective-Complex Method, which included the processes of reading, interpretation, interaction and (re)organization of knowledge transformed into written language, which resulted in the Narrative-Academic Letters that composed the study. Thus, it is understood that the Epistemology of Music Education is for its provisionality in time – at the mercy of the information that circumscribes it in this study – in the connection with the Visual Arts, with Dance and with Theater, in a context of (com)experience that provides the transit between the arts in a single space, in a single time of existence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bruno Felix da Costa Almeida, FUNDAÇÃO MUNICIPAL DE ARTES DE MONTENEGRO - FUNDARTE, Montenegro/RS, Brasil

Doutor em Educação, pela Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC); e Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação, da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Mestre em Educação, Especialista em Educação Musical e Licenciado em Música, pela Universidade Estadual do Rio Grande do Sul. Especialista Ensino de Arte, pela Universidade Cidade de São Paulo. Bacharel em Música - Habilitação em Piano, pela Universidade Cruzeiro do Sul. Formado em Piano, pela Escola Municipal de Música - Departamento do Theatro Municipal de São Paulo; e em Teclado, pelo Conservatório Musical In'Concert. Atualmente desenvolve pesquisas nos campos da Educação e Educação Musical. Tem experiência na área de artes com ênfase em música/ensino/educação e interpretação.

References

ALMEIDA, Bruno Felix da Costa. Do texto ao contexto, da imagem ao som: uma proposta histórico-política para a elaboração de um currículo em educação musical. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação – Mestrado Profissional em Educação. Osório, 2019. 274f. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1uveGlpIlizqQVkJ9dNMgPDAm6AtiJxTc/view. Acesso em: 19 mar. 2021.

ALMEIDA, Bruno Felix da Costa; DAL BELLO, Márcia Pessoa; HUMMES, Júlia Maria. Cartas narrativas: o que eu (com)vivi na FUNDARTE. Montenegro: Editora da Fundarte, 2023. Disponível em: https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/9786588330111/issue/view/98/138. Acesso em: 31 out. 2023.

COSTA, Fabiola Cirimbelli Búrigo. A contribuição do movimento Escolinhas de Arte no Ensino de Arte em Santa Catarina. Revista Nupeart. Florianópolis, vol. 8, n. 1, 2010. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/nupeart/article/view/3068/2264. Acesso em: 27 jul. 2023.

DELORS, Jacques et al. Os quatro pilares da educação. In: DELORS, Jacques et al. Educação um tesouro a descobrir: relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. Brasília: UNESCO, 1996. Disponível em: unesdoc.unesco.org/images/0010/001095/109590por.pdf. Acesso em: 19 mar. 2021.

FRANÇA, Cecília Cavalieri; SWANWICK, Keith. Composição, apreciação e performance na educação musical: teoria, pesquisa e prática. Em Pauta, v. 13, n. 21, dez., 2002. Disponível em: seer.ufrgs.br/index.php/EmPauta/article/view/8526. Acesso em: 19 mar. 2021.

FUNDARTE. Fundarte, c2023. Página Inicial. Disponível em: http://www.fundarte.rs.gov.br/. Acesso em: 05 de dez. 2023.

HUMMES, Júlia Maria (Org.). Programas do curso básico da Fundarte: Artes Visuais, Dança, Música, Teatro – (2019-2022). Montenegro: Editora da Fundarte, 2019. Disponível em: http://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/ISBN9788561666170/article/view/755/pdf. Acesso em: 16 fev. 2021.

LOURO, Viviane. Fundamentos da aprendizagem musical da pessoa com deficiência. São Paulo: Editora Som, 2012.

MACHADO, Glaé Corrêa. Caminhos para a educação inclusiva: a construção dos saberes necessários na formação e na experiência dos professores. Jundiaí – SP: Paco Editorial, 2020.

MERRIAM. Alan P. The anthropology of music. U.S.A.: North – West University Press, 1964.

MONTENEGRO (RS). Lei Ordinária nº 7.040, de 20 de abril de 2023. Disponível em: https://sapl.montenegro.rs.leg.br/ta/1908/text. Acesso em: 27 ago. 2023.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 23. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2017.

MORIN, Edgar. Ciência com consciência. 19. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2019.

MORIN, Edgar. Conhecimento, ignorância, mistério. 1. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2020.

MORIN, Edgar. Ensinar a viver: manifesto para mudar a educação. Porto Alegre: Sulina, 2015a.

MORIN, Edgar. O método 3: o conhecimento do conhecimento. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2015d.

MORIN, Edgar. O método 4: as ideias: habitat, vida, costumes, organização. 6. ed. Porto Alegre: Sulina, 2011b.

MORIN, Edgar. Os setes saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2011a.

SWANWICK, Keith. Ensinando música musicalmente. São Paulo: Moderna, 2003.

Published

09/09/2025

How to Cite

Almeida, B. F. da C. (2025). EPISTEMOLOGIA DA EDUCAÇÃO MUSICAL NA FUNDARTE. Revista Da FUNDARTE, 65(65), e1660. https://doi.org/10.19179/rdf.v65i65.1660