EPISTEMOLOGIA DA EDUCAÇÃO MUSICAL NA FUNDARTE
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v65i65.1660Keywords:
Complex Epistemology of Music Education, Narrative-Academic Letter, FundarteAbstract
The article presents an excerpt from the Doctoral Thesis in Education developed with the Research Line Language, Intercultural Experience and Education and the Research Group "Poetic Studies: Education and Language" (UNISC/CNPq), with the objective of questioning the Epistemology of Music Education at the Fundação Municipal de Artes de Montenegro – Fundarte. It is driven by the question: how is the Epistemology of Music Education constituted at Fundarte? Its development was justified by the possibilities of (retro)interactions between Education and Music Education, which could corroborate the understanding of knowledge through Art Education, by all who allowed themselves to live in the context of Fundarte's Basic Course (Visual Arts, Dance, Music and Theater) – between the years 1973 and 2023. The theoretical-reflective foundation is proposed from the fields of Complexity of Knowledge, Education and Music Education. The procedures adopted for its realization were conducted through the Complex Methodology, configured by the Theoretical-Reflective-Complex Method, which included the processes of reading, interpretation, interaction and (re)organization of knowledge transformed into written language, which resulted in the Narrative-Academic Letters that composed the study. Thus, it is understood that the Epistemology of Music Education is for its provisionality in time – at the mercy of the information that circumscribes it in this study – in the connection with the Visual Arts, with Dance and with Theater, in a context of (com)experience that provides the transit between the arts in a single space, in a single time of existence.
Downloads
References
ALMEIDA, Bruno Felix da Costa. Do texto ao contexto, da imagem ao som: uma proposta histórico-política para a elaboração de um currículo em educação musical. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação – Mestrado Profissional em Educação. Osório, 2019. 274f. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1uveGlpIlizqQVkJ9dNMgPDAm6AtiJxTc/view. Acesso em: 19 mar. 2021.
ALMEIDA, Bruno Felix da Costa; DAL BELLO, Márcia Pessoa; HUMMES, Júlia Maria. Cartas narrativas: o que eu (com)vivi na FUNDARTE. Montenegro: Editora da Fundarte, 2023. Disponível em: https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/9786588330111/issue/view/98/138. Acesso em: 31 out. 2023.
COSTA, Fabiola Cirimbelli Búrigo. A contribuição do movimento Escolinhas de Arte no Ensino de Arte em Santa Catarina. Revista Nupeart. Florianópolis, vol. 8, n. 1, 2010. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/nupeart/article/view/3068/2264. Acesso em: 27 jul. 2023.
DELORS, Jacques et al. Os quatro pilares da educação. In: DELORS, Jacques et al. Educação um tesouro a descobrir: relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. Brasília: UNESCO, 1996. Disponível em: unesdoc.unesco.org/images/0010/001095/109590por.pdf. Acesso em: 19 mar. 2021.
FRANÇA, Cecília Cavalieri; SWANWICK, Keith. Composição, apreciação e performance na educação musical: teoria, pesquisa e prática. Em Pauta, v. 13, n. 21, dez., 2002. Disponível em: seer.ufrgs.br/index.php/EmPauta/article/view/8526. Acesso em: 19 mar. 2021.
FUNDARTE. Fundarte, c2023. Página Inicial. Disponível em: http://www.fundarte.rs.gov.br/. Acesso em: 05 de dez. 2023.
HUMMES, Júlia Maria (Org.). Programas do curso básico da Fundarte: Artes Visuais, Dança, Música, Teatro – (2019-2022). Montenegro: Editora da Fundarte, 2019. Disponível em: http://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/ISBN9788561666170/article/view/755/pdf. Acesso em: 16 fev. 2021.
LOURO, Viviane. Fundamentos da aprendizagem musical da pessoa com deficiência. São Paulo: Editora Som, 2012.
MACHADO, Glaé Corrêa. Caminhos para a educação inclusiva: a construção dos saberes necessários na formação e na experiência dos professores. Jundiaí – SP: Paco Editorial, 2020.
MERRIAM. Alan P. The anthropology of music. U.S.A.: North – West University Press, 1964.
MONTENEGRO (RS). Lei Ordinária nº 7.040, de 20 de abril de 2023. Disponível em: https://sapl.montenegro.rs.leg.br/ta/1908/text. Acesso em: 27 ago. 2023.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 23. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2017.
MORIN, Edgar. Ciência com consciência. 19. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2019.
MORIN, Edgar. Conhecimento, ignorância, mistério. 1. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2020.
MORIN, Edgar. Ensinar a viver: manifesto para mudar a educação. Porto Alegre: Sulina, 2015a.
MORIN, Edgar. O método 3: o conhecimento do conhecimento. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2015d.
MORIN, Edgar. O método 4: as ideias: habitat, vida, costumes, organização. 6. ed. Porto Alegre: Sulina, 2011b.
MORIN, Edgar. Os setes saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2011a.
SWANWICK, Keith. Ensinando música musicalmente. São Paulo: Moderna, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bruno Felix da Costa Almeida

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.
![]()
