A INSERÇÃO DA PRÁTICA DE DANÇA EM UMA ESCOLA DE CAMPO
PROCESSOS DE CRIAÇÃO COREOGRÁFICA
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v59i59.1421Keywords:
Dança escolar, Composição coreográficaAbstract
The present article results from reflections on the practice of the curricular component Dance Internship III, part of the Dance - Teaching degree program at the Federal University of Pelotas/RS, conducted with 8th-grade students from the Garibaldi Municipal Elementary School (a rural school). The internship aimed to work on choreographic composition with students beyond merely understanding the content, but also engaging in dance, fostering creativity and different forms of expression, exploring new possibilities of movement, self-awareness, and the awareness of others. Seeking to encourage these bodily experiences that are not present in everyday life gradually throughout the classes. To achieve this, the processes involved searching for everyday movements to implement these practices and build a dance-related repertoire. Additionally, the collaborative development of choreographic work contributed to the enhancement of competencies in the language domains of the National Common Core Curriculum (BNCC).
References
ANCHIETA, J. Ginástica afro-aeróbica. Rio de Janeiro: Shape, 1995.
ARROYO, M. G. Currículo: território em Disputa. Petrópolis, RJ. Vozes, 2011.
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (Terceira Versão). Ministério da Educação, Brasília, DF: MEC, 2017. Disponível em:
http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC _publicacao.pdf.
CALDART, R. S. A escola do campo em movimento. Currículo sem Fronteiras, v. 3, n. 1, PP. 60-81, jan/jun 2003.
CALDEIRA, A. M. S. A formação de professores de educação física: quais saberes e quais habilidades? Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Porto Alegre, v. 22, n. 3, p. 87-103, maio/ago. 2001.
FERREIRA, T.; FALKEMBACH, Maria Fonseca. Educação e Arte, 14 ed. Teatro e Dança nos anos iniciais. Porto Alegre: Mediação, 2012.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 7ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia - Saberes Necessários a Prática Educativa. 43a Ed. São Paulo: Editora Paz e terra; 2011.
FREITAS, H. C. Rumos da educação do campo. Em aberto, v. 24, n. 85,2011. Disponível em: http://www.rbep.inep.gov.br/. Acesso em: 13 jul. 2023.
MARQUES, I. Dançando na escola. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
MARQUES, A. S. (2011). As concepções pessoais da criatividade em dança dos professores e alunos do ensino artístico. Projeto de Tese de Doutoramento em Ciências da Educação não-publicado, Universidade Nova de Lisboa.
MARQUES, A. S. et al. "Criatividade em Dança: conceções, métodos e processos de Composição Coreográfica no ensino da Dança". Revista Portuguesa de Educação Artística, 2013 (3), p. 47-59.
MOLINA, M. C.; FREITAS, H. C. A. Avanços e desafios na construção da educação do campo. Brasília, v. 24, n. 85, p. 17-31, abr. 2011.
PEREIRA, SRC et all. Dança na escola: desenvolvendo a emoção e o pensamento. Revista Kinesis. Porto Alegre, n. 25, 2001.
NASCIMENTO, F. M. Avaliação no ensino superior: pistas para pensar as concepções e práticas avaliativas. 2022. 210 f. Tese. Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2022. Disponível em: https://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/prefix/9549. Acesso em 29 jan. 2024.
SARAIVA, M. C. O sentido da dança: arte, símbolo, experiência vivida e representação. Movimento, Porto Alegre, v. 11, n. 3, p. 219-242, set./dez. 2005. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.2879
SAVIANI, D. Pedagogia: o espaço da educação na universidade. Cadernos de Pesquisa, v. 37, nş 130, p. 99-134, jan. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742007000100006
STRAZZACAPPA, M. A Educação e a Fábrica de Corpos: a dança na escola. Caderno Cedes, Campinas, ano XXI, n. 53, abr./ 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622001000100005
SOUZA, M. A. C. O tornar-se professor de dança: experiências nas práticas de estágio. In: SOUZA, M. A. C; XAVIER, J. (org.). Tudo isto é dança, 1 ed. Salvador: ANDA editora, 2021.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.17i2.0010
ULISSES F. Araújo; KLEIN, Ana Maria.Escola e comunidade, juntas, para um cidadania integral.Cadernos Cenpec. São Paulo, SP. 2006. v. 1, n.2. Disponível em: http://homo.plataformadoletramento.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/134/166 DOI: https://doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v1i2.134
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marco Aurelio da Cruz Souza, Flávia Marchi Nascimento, Jean Dornelles Chagas, Filipe Iracet
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.