COMMUNITY PRACTICES BETWEEN COUNTRYSIDE AND CENTER:

DECOLONIAL PROCESSES IN TEACHER TRAINING IN VISUAL ARTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v60i60.1415

Keywords:

Community practices, Teacher training in Visual Arts, Decoloniality

Abstract

Based on community artistic practices carried out in the countryside, this article aims to propose ways to promote decolonial processes in teacher training in visual arts. Activities and artworks by the Inço and Adentro collectives, and the Una Escuela Sustentable project, all of which propose the deconstruction of colonized notions of art, operating in a community manner and outside centers of power, are regarded here in terms of their contributions to teaching in visual arts. Such examples can expand conceptions of art beyond the notions established by the universal history of art, through collective and situated poetics. They also teach that sustainability in territories must consider the simultaneity between local appreciation and the criticism of colonial legacies.

Author Biographies

Diane Sbardelotto, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS, Porto Alegre, RS/Brasil

Doutoranda e mestra em Educação no Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, (PPGEdu/UFRGS). Professora licenciada e bacharel em Artes Visuais (UFRGS e UNOCHAPECÓ) e artista visual. Integra o grupo de pesquisa ARTEVERSA - Grupo de estudo e pesquisa em arte e docência (CNPq).

Luciana Gruppelli Loponte, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS, Porto Alegre, RS/Brasil

Luciana Gruppelli Loponte é Licenciada em Educação Artística - Habilitação em Artes Plásticas, Mestre e Doutora em Educação. É Professora Titular da Faculdade de Educação da UFRGS, atuando na graduação e na pós-graduação, na linha de pesquisa Arte, Linguagem e Currículo. É líder do Arteversa - Grupo de estudo e pesquisa em arte e docência.

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Published

08/08/2024

How to Cite

Sbardelotto, D., & Gruppelli Loponte, L. (2024). COMMUNITY PRACTICES BETWEEN COUNTRYSIDE AND CENTER: : DECOLONIAL PROCESSES IN TEACHER TRAINING IN VISUAL ARTS. Revista Da FUNDARTE, 60(60), e1415. https://doi.org/10.19179/rdf.v60i60.1415

Issue

Section

Dossiê Artes, Comunidades e Educação- ARTIGO

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