"Naruto's 'Kage Bunshin no Jutsu' and Other Audiovisual Poetics in School:
Experiences, Memories, and Creativity in the Relationship with Cartoons
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v59i59.1305Keywords:
Naruto; Animation; Creativity; Drawing; Child; Art/Education.Abstract
More than ever, Art teaching proposals in today's classrooms should establish a close relationship with diverse audiovisual productions, not only in the act of creation but also in their interpretation, contextualization, and visual appropriation by both the Art/Educator and their students. Thus, this article, based on graphic and pictorial productions by a student of the researcher (which may at times resemble a poetic essay or visual essay), aims to take a journey through the text and images presented, accompanied by extended reflection that emphasizes a focus on audiovisual productions, specifically and primarily animations like Naruto. These serve as a creative framework that extends the experiences of their viewers beyond their daily lives, shaping memories and inspiring creative actions. This approach is based on bibliographic research, audiovisual exploration, and fieldwork, with a collection of drawings gathered by the researcher over a period of just over two years.
References
BACCEGA, Maria Aparecida. Comunicação/educação e a construção de nova variável histórica. In CITELLI, Adílson Odair; COSTA, Maria Cristina Castilho. Educomunicação: construindo uma nova área de conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação?19.ed. Tradução Rosiska Darcy de Oliveira. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.
___________________ (2011). Pedagogia do oprimido. 50. ed. São Paulo: Paz e Terra.
IAVELBERG, Rosa. Desenho na educação infantil. São Paulo: Editora melhoramentos, 2013.
KAPLÚN, Mario. Processo e canais de comunicação. In CITELLI, Adílson Odair; COSTA, Maria Cristina Castilho. Educomunicação: construindo uma nova área de conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011.
LEANDRO, Anita. Da imagem pedagógica à pedagogia da imagem. Comunicação e Educação, São Paulo, v. 21, 2001, PP.29-36. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i21p29-36
MACHADO, Arlindo. A televisão levada a sério. São Paulo: Editora Senac, 2000.
MONTE, Sandra. A presença do Animê na TV brasileira.São Paulo: Editora Laços, 2010.
MORIN, Edgard. ____________. O cinema ou o homem imaginário: ensaios de antropologia sociológica. Tradução de Luciano Loprete. São Paulo: Editora É Realizações, 2014.
PACHECO, Elza Dias Pacheco. A linguagem televisiva e o imaginário infantil. São Paulo: Revista Comunicação e educação, do departamento de Comunicações e Artes da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, p. 43/48, jan/abr. 1995.
PRADO, Ana Lucia Penteado Brandão; MUNGIOLI, Maria Cristina Palma. Educomunicação e mediação escolar: um projeto educomunicativo para a relação criança, desenho animado e consumo. São Paulo; Revista Comunicação e educação, do departamento de Comunicações e Artes da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, nº2, jul/dez, p. 87 a 96, 2016. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v21i2p87-96
PEREIRA, Isac dos Santos; MAGNO, Maria Ignes Carlos. Naruto, um artista ou um intruso na aula de arte? Interferências de memórias audiovisuais no discurso criativo da criança ao desenhar. Comunicação & Educação, [S. l.], v. 27, n. 2, p. 105-124, 2022. DOI: 10.11606/issn.2316-9125.v27i2p105-124. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i2p105-124
PEREIRA, Isac dos Santos; MAGNO, Maria Ignes Carlos. A animação Naruto e a poética visual da criança nas aulas de Arte; novas representações ao desenhar. Revista Primeira Evolução, Ano II - Nº 14 - Março de 2021, p.72.
PEREIRA, Isac dos Santos. A incursão do audiovisual na Arte/Educação contemporânea; (Um intruso na sala de aula?) Naruto e a discursividade poética da criança ao desenhar. São Paulo; Universidade Anhembi Morumbi. Dissertação de mestrado, 2020.
PEREIRA, Isac dos Santos. Cérebros criativos no mundo das produções audiovisuais de massa? Entretenimento, fãs de animações e possibilidades criativas em artes visuais. 40 Revista GEARTE, Porto Alegre, v. 6, n. 1, p. 40-66, jan./abr. 2019. http://dx.doi.org/10.22456/2357-9854.89909 DOI: https://doi.org/10.22456/2357-9854.89909
SARLO, Beatriz (2006). Cenas da vida pós-moderna: intelectuais, arte e videocultura na argentina. Tradução, Sérgio Alcides. 4º ed. Rio de Janeiro: editora UFRJ.
SOARES, Ismar de Oliveira (2014). Caminhos da educomunicação: utopias, confrontações, reconhecimentos. In APARICI, Roberto. Educomunicação; para além do 2.0. São Paulo; Paulinas.
WECHSLER, Solange Muglia (2002). Criatividade: descobrindo e encorajando. 3.ed. Campinas: livro.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Isac PEREIRA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.