A AUTORREPRESENTAÇÃO COMO PRÁTICA DE SI
DESESTABILIZANDO DISCURSOS NORMATIVOS SOBRE A MULHER ARTISTA
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v57i57.1261Keywords:
Feminismo. Processo Criativo. Pintura.Abstract
This article is a research in art about the production of a self-portrait that starts from the question: how can female self-representation collaborate to counteract normative statements about women? For this, I aim to research the artistic discourse as a feminist strategy for creating subjectivities not dominated by patriarchal power; conceptualize practices of the self as a possibility that feminist artists have used to discuss power relations in the private sphere; to analyze the creative process of a pictorial self-portrait as a self-practice in the construction of discourses that oppose crystallized narratives about women.
Keywords: Feminism. Creative process. Painting.
References
BENATTI, Lucas. Sobre a (im)permanência e a captura pictórica do tempo. In: LACERDA, Eva. Inacabamentos. Florianópolis. Edição da autora, 2023
NOCHLIN, Linda: Porque não Houve Grandes Mulheres Artistas? Tradução Juliana Vacaro. São Paulo: Edições Aurora, 2016.
REY, Sandra. Por uma abordagem metodológica da pesquisa em artes visuais. In O meio como ponto zero. BRITES, Blanca; TESSLER, Elida. Rio Grande do Sul: Editora da Universidade do Rio Grande do Sul, 2002, p.123-140.
ROLNIK, Suely. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: n-1 Edições, 2018.
TRIZOLI, Talita. Atravessamentos feministas: um panorama de mulheres artistas no Brasil dos anos 60/70. 2018. Tese (Doutorado em Filosofia e Educação) - Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.
TVARDOVSKAS, Luana Saturnino. Dramatização dos corpos: arte contemporânea de mulheres no Brasil e na Argentina. 2015. Tese (Doutorado em História Cultural) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Eva Alves Lacerda, Silvana Barbosa Macedo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.