THEATER EDUCATION OF CHILDREN WITH AUTISM

UMA PROPOSTA PARA CRIANÇAS COM AUTISMO

Authors

  • Lucas Wendel Silva Santos UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE https://orcid.org/0000-0001-7831-2360
  • Erica Daiane Ferreira Camargo UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE
  • Rosana Carla dp Nascimento Givigi UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v55i55.1211

Keywords:

Theater, Autism, Alternative Communication

Abstract

The theatrical language constitutes an artistic field of codes and techniques. Theater teaching is a great challenge and when talking about Animation Theater and in the context of inclusion, it is clear that there is a gap in knowledge. This work aims to understand how theater and theatrical games can contribute to the development of communication of people with autism. Methodologically, action research was used in the context of art education. It was held from February 2019 to October 2020, weekly, comprising a total of 47 meetings, with two boys with autism. To carry out the research, the instruments were participant observation and intervention with theatrical games. As results stand out: dolls, puppets, finger puppets, shadows and/or objects can provide children with autism with new ways of dealing with the world and with concrete matter; it is necessary to adapt approaches, strategies and methods so that the theater teacher can work with students with disabilities; the Alternative Communication was fundamental for the interaction and learning process of students with autism; the construction of an artistic role for children with autism; the bodies of these children proved to be one of the vehicles of communication and identity. It is concluded that it is possible to link the teaching of Puppet Theater with Alternative Communication for working with children with autism, promoting inclusion in the universe of art.

Author Biographies

Lucas Wendel Silva Santos, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE

Universidade Federal de Sergipe (UFS), Aracaju – SE - Brasil. Doutorando do Programa de Pós Graduação em Educação– PPGED. ID Lattes: 4792050339716051. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7831-2360 E-mail: lucaswendel@academico.ufs.br

Erica Daiane Ferreira Camargo, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE

Universidade Federal de Sergipe (UFS), Aracaju – SE - Brasil. Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Educação– PPGED. ID Lattes: 9786776984534232. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0329-5599  E-mail: ericaadfc@gmail.com

Rosana Carla dp Nascimento Givigi, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE

Profa.Associada do curso de Fonoaudiologia da Universidade Federal de    Sergipe/UFS.

 Profa. do Programa de Pós-Graduação em Educação/ UFS. 

 Grupos de pesquisa: Grupo de Estudos e Pesquisa em Linguagem e   Comunicação Alternativa (Gepelc)

References

CANSI, Lislaine Sirsi. Sobre a proposição de uma prática pedagógica do sujeito nomeado como artista-professor. Revista da Fundarte, Montenegro, v. 45, n. 45, p. 1-14, 2021. DOI: 10.19179/2319-0868/777.

DUMAS, Alexandra Gouvêa et al. Educação e Artes Cênicas: interfaces contemporâneas. Rio de Janeiro: Wak Editira, 2013.

FIGUEIREDO, Ricardo Carvalho de. A formação do Professor-Artista: uma reflexão sobre Arte-Educação. In: SIMPÓSIO DE FORMAÇÃO E PROFISSÃO DOCENTE, 2005, Mariana. Anais... Ouro Preto: UFOP, 2005.

FORTIN, Sylvie; GOSSELIN, Pierre. Considerações metodológicas para a pesquisa em arte no meio acadêmico. ARJ, v. 1/1, p. 1-17, jan./jun. 2014.

LUFT, Evandro Hahn; BERSELLI, Marcia. O ator-criador no teatro pós-dramático: Abordagens sobre a atuação contemporânea. Revista da Fundarte, Montenegro, v. 49, n. 49, 2022. DOI: 10.19179/rdf.v49i49.842. Disponível em: https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/article/view/842. Acesso em: 10 fev. 2023.

MEDINA, Alice Maria Corrêa. Sobre histórias corporais: Do corpo narrado ao corpo realizado, mas de que corpo se está falando? Revista da Fundarte, Montenegro, v. 52, n. 52, 2022. DOI: https://doi.org/10.19179/rdf.v52i52.1166.

OLIVEIRA, Felipe Henrique Monteiro. Corpos diferenciados na cena: do Freak Show ao Teatro Contemporâneo. Revista Cena em Movimento, n. 3, 2013.

PASSERINO, Liliana Maria; BEZ, Maria Rosangela. Comunicação alternativa: mediação para uma inclusão a partir do SCALA [recurso eletrônico]. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2015.

REIS, Anna Cecília de Alencar; SANTOS, Emerson Izidoro dos; PIASSI, Luis Paulo de Carvalho. Teatro de bonecos: proposta lúdico-investigativa na articulação de temáticas sociocientíficas na escola. Móin-Móin – Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, v. 1, n. 20, p. 104-122, 2019. DOI: https://doi.org/10.5965/2595034701202019104.

SANTOS, Régia Vidal; MACEDO, Eunice; MAFRA, Jason Ferreira. Autismo na escola: da construção social estigmatizante ao reconhecimento como condição humana. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 103, p. 466-485, 2022. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.103i264.5108.

SILVA, Claudio Nei Nascimento da; GOMES, Karla Viviane Veloso. A relação surdo-ouvinte e seu impacto na inclusão de estudantes surdos: um estudo a partir da percepção dos intérpretes de libras. Revista Educação, Artes e Inclusão, v. 14, n. 3, p. 60-81, jul./set. 2018.

SOEIRO, José – “O Teatro não chega? Uma reflexão sobre arte, inclusão e transformação política”. In: PINTO, Luísa; PALINHOS, Jorge; CABRAL, Ivam (ed.). Arte inclusiva? Quem inclui quem? Porto: CEAA/ESAP-CESAP, 2021, p. 81-93.

SOUZA, Thalita Emanuelle de. Reflexões sobre a escola: Relatos de uma professora de arte. Revista da Fundarte, Montenegro, v. 50, n. 50, 2022. DOI: 10.19179/rdf.v50i50.1104. Disponível em: https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/article/view/1104. Acesso em: 10 fev. 2023.

Published

27/06/2023

How to Cite

Santos, L. W. S., Camargo, E. D. F., & Givigi, R. C. dp N. (2023). THEATER EDUCATION OF CHILDREN WITH AUTISM: UMA PROPOSTA PARA CRIANÇAS COM AUTISMO. Revista Da FUNDARTE, 55(55). https://doi.org/10.19179/rdf.v55i55.1211

Similar Articles

<< < 11 12 13 14 15 16 

You may also start an advanced similarity search for this article.