CORPOS-CADEIRA

RESTRICTIONS ON BODY’S MOVEMENT AS AN EFFECT OF COLONIAL VIOLENCE IN EDUCATION

Authors

  • Daniel Silva Aires UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL
  • Monise Gomes Serpa Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Fellipe Santos Resende Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v55i55.1204

Keywords:

Dance, Performance, Decolonial

Abstract

The present article reflects on the violence of body movement restrictions demonstrated in educational situations subjects, as an effect of colonialism. In order to do so, the performance Corpos-cadeira, performed in the classroom, is analyzed, in a discipline of Educational Psychology taught at a Public University, a mandatory component for the institution's degrees. It aimed to analyze the places of the body and its expressive movements as elements that question pedagogical and methodological experiences and the hegemonic structures based on modes of control over the bodies. The theoretical assumptions revolve around the decolonization of education focusing on the bodies of its agents, passing through dance, performance, pedagogy of crossroads, to then indicate a possibility of breaking the logic of violence and corporal domestication, in the name of a emancipatory education, capable of blinding the colonial aim.

Author Biographies

Daniel Silva Aires, UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL

Artista e pesquisador de danças e visualidades multimídia; Doutor e Mestre em Artes Cênicas pelo Programa de pós-graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal do Rio Grande do Sul; Especialista em Dança (UFRGS); Licenciado em Dança (UFRGS); Bacharel em Artes Visuais pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Monise Gomes Serpa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Artista, performer e desenvolve projetos artísticos voltados para o tema das feminilidades e os seus desafios na contemporaneidade. Psicóloga pela Universidade Federal de Sergipe, Mestre em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Graduanda em Dança pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Fellipe Santos Resende, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Artista e pesquisador em Dança. Doutorando e mestre pelo Programa de pós-graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGAC-UFRGS), especialista e licenciado em Dança (UFRGS) e bacharel em Fisioterapia pela Universidade Federal de Goiás (UFG).

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Published

27/06/2023

How to Cite

Silva Aires, D., Gomes Serpa, M., & Santos Resende, F. (2023). CORPOS-CADEIRA: RESTRICTIONS ON BODY’S MOVEMENT AS AN EFFECT OF COLONIAL VIOLENCE IN EDUCATION. Revista Da FUNDARTE, 55(55). https://doi.org/10.19179/rdf.v55i55.1204

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