SOBRE HISTÓRIAS CORPORAIS: DO CORPO NARRADO AO CORPO REALIZADO, MAS DE QUE CORPO SE ESTÁ FALANDO?

Authors

  • Alice Universidade de Brasília (UnB)

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v52i52.1166

Keywords:

Body, Narratives, Stories

Abstract

The article presents reflections and discussions about the body and, for that, invites some authors to dialogue with the theme. Its objective is to promote an understanding of the implications of the narrated body and its historical dimension, in movement, towards the body realized in the present. It aims, at the same time, to encourage the emergence of issues that are recurrently treated and discussed in the context of different areas of knowledge, highlighting relational contexts as potentiating devices for body knowledge from historically produced experiences. At the end it is declared: My body, my text, my time, my history and the world, my place!

Author Biography

Alice, Universidade de Brasília (UnB)

Professora Adjunta da Universidade de Brasília (UnB) Docente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) da UnB Docente da Faculdade de Educação Física da UnB Áreas de atuação: Educação, Educação Infantil, Corpo, Cultura e Produção de Sentidos e Educação Ambiental Formação Pós-doutorado em Educação - Universidade de Barcelona - Espanha Pós-doutorado em Educação - Universidade de Brasília - Brasil Pós-doutorado em Ciências Sociais - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - Brasil

References

BRASIL, IBGE. Acesso à informação - Características de cor ou raça da população Brasileira, 2017. Disponível em: http://www.consultaesic.cgu.gov.br/busca/dados/Lists/Pedido/Item/displayifs.aspx?List=0c839f31%2D47d7%2D4485%2Dab65%2Dab0cee9cf8fe&ID=1436321&Web=88cc5f44%2D8cfe%2D4964%2D8ff4%2D376b5ebb3bef Acesso em 21 set, 2022.

CARTER, Kathy. The place of story in the study of teaching and teacher education. Researcher, Washington, v. 22, n. 1, p. 5-12, 1993. DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X022001005

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

HACKNEY, Peggy. Making connections: Total body integration through Bartenieff fundamentals. Routledge, 2003. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203214299

HAWTHORNE, Nathaniel. A letra escarlate. Tradução de Christian Schwartz. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2010.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. Tradução Carlos Alberto Ribeiro de Moura. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

DEFFACI, Kátia Salib; SASTRE, Cibele; PINTO, Aline da Silva; LOPES, Sílvia da Silva. Corpos COM(part)ilhados. Revista da FUNDARTE, [S. l.], v. 44, n. 44, p. 1–12, 2021. DOI: 10.19179/2319-0868/898. Disponível em: https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/article/view/898. Acesso em: 21 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.19179/2319-0868/898

STEPHENS, John. Language and ideology in children's literature. New York: Longman Publishing, 1992.

STRAZZACAPPA, Márcia. A educação e a fábrica de corpos: a dança na escola. Cadernos CEDES, Campinas, Centro de Estudos Educação e Sociedade, n. 53, 1ª ed., 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622001000100005

VYGOTSKY, Lev S. Pensamento e linguagem. Lisboa: Antídoto, 1979.

Published

14/12/2022

How to Cite

Alice. (2022). SOBRE HISTÓRIAS CORPORAIS: DO CORPO NARRADO AO CORPO REALIZADO, MAS DE QUE CORPO SE ESTÁ FALANDO?. Revista Da FUNDARTE, 52(52). https://doi.org/10.19179/rdf.v52i52.1166

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.