PARA ALÉM DA SUPERMARIONETE

EDWARD GORDON CRAIG SOB UM PONTO DE VISTA FÍLMICO

Authors

  • Marcelo Ádams Universidade Estadual do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v53i53.1149

Keywords:

Edward Gordon Craig, Cinema e Teatro, Serguei Eisenstein

Abstract

The text starts from the declared dissatisfaction of the English theatrical thinker Edward Gordon Craig with the theater, especially in relation to the work of the actor and actress, which are considered imprecise and exaggerated. We hypothesized that one of the solutions for such dissatisfaction with the theater would be the strict control over the artistic material, obtained in the cinematographic practice, when a route of the idea of ​​mastery of the material was traced, which passes through Meierhold and Eisenstein.

Author Biography

Marcelo Ádams, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul

Professor da graduação em Teatro: Licenciatura da Uergs. Ator, encenador e dramaturgo.

References

Referências

CRAIG, Edward Gordon. Da arte do teatro. Lisboa: Arcádia, 1963.

CRAIG, Edward Gordon. The Theatre-Advancing. Boston: Little, Brown, and Company, 1919.

EISENSTEIN, Sergei. O sentido do filme. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2002.

EISENSTEIN, Sergei. A forma do filme. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1990.

EISENSTEIN, Sergei. Montagem de atrações. In: XAVIER, Ismail (org.). A experiência do cinema. Rio de Janeiro: Graal/Embrafilme, 1983.

EYNAT- CONFINO, Irène. Beyond the mask: Gordon Craig, movement, and the actor. Carbondale and Edwardsville: Southern Illinois University Press, 1987.

FREIXE, Guy. Les utopies du masque sur le scènes européennes du XXe siècle. Montpellier: L’Entretemps, 2010. [Tradução inédita de José Ronaldo Faleiro].

LAW, Alma; GORDON, Mel. Meyerhold, Eisenstein and Biomechanics: actor training in revolutionary Russia. North Carolina: McFarland, 1996.

OLIVEIRA, Vanessa Teixeira de. Eisenstein ultrateatral: movimento expressivo e montagem de atrações na teoria do espetáculo de Serguei Eisenstein. São Paulo: Perspectiva, 2008.

RIPELLINO, Angelo Maria. O truque e a alma. São Paulo: Perspectiva, 1996.

XAVIER, Ismail. Eisenstein: a criação do pensamento por imagens. In: NOVAES, A. (org.). Artepensamento. São Paulo: Companhia das letras, 1994.

Published

27/03/2023

How to Cite

Ádams, M. (2023). PARA ALÉM DA SUPERMARIONETE: EDWARD GORDON CRAIG SOB UM PONTO DE VISTA FÍLMICO. Revista Da FUNDARTE, 53(53). https://doi.org/10.19179/rdf.v53i53.1149

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.