PARA ALÉM DA SUPERMARIONETE
EDWARD GORDON CRAIG SOB UM PONTO DE VISTA FÍLMICO
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v53i53.1149Keywords:
Edward Gordon Craig, Cinema e Teatro, Serguei EisensteinAbstract
The text starts from the declared dissatisfaction of the English theatrical thinker Edward Gordon Craig with the theater, especially in relation to the work of the actor and actress, which are considered imprecise and exaggerated. We hypothesized that one of the solutions for such dissatisfaction with the theater would be the strict control over the artistic material, obtained in the cinematographic practice, when a route of the idea of mastery of the material was traced, which passes through Meierhold and Eisenstein.
References
Referências
CRAIG, Edward Gordon. Da arte do teatro. Lisboa: Arcádia, 1963.
CRAIG, Edward Gordon. The Theatre-Advancing. Boston: Little, Brown, and Company, 1919.
EISENSTEIN, Sergei. O sentido do filme. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2002.
EISENSTEIN, Sergei. A forma do filme. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1990.
EISENSTEIN, Sergei. Montagem de atrações. In: XAVIER, Ismail (org.). A experiência do cinema. Rio de Janeiro: Graal/Embrafilme, 1983.
EYNAT- CONFINO, Irène. Beyond the mask: Gordon Craig, movement, and the actor. Carbondale and Edwardsville: Southern Illinois University Press, 1987.
FREIXE, Guy. Les utopies du masque sur le scènes européennes du XXe siècle. Montpellier: L’Entretemps, 2010. [Tradução inédita de José Ronaldo Faleiro].
LAW, Alma; GORDON, Mel. Meyerhold, Eisenstein and Biomechanics: actor training in revolutionary Russia. North Carolina: McFarland, 1996.
OLIVEIRA, Vanessa Teixeira de. Eisenstein ultrateatral: movimento expressivo e montagem de atrações na teoria do espetáculo de Serguei Eisenstein. São Paulo: Perspectiva, 2008.
RIPELLINO, Angelo Maria. O truque e a alma. São Paulo: Perspectiva, 1996.
XAVIER, Ismail. Eisenstein: a criação do pensamento por imagens. In: NOVAES, A. (org.). Artepensamento. São Paulo: Companhia das letras, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marcelo Ádams
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.