CONTRIBUIÇÕES DO ENSINO DE ARTE PARA A EDUCAÇÃO: DIÁLOGOS POSSÍVEIS
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v52i52.1144Keywords:
Arte, Arte/educação, BNCCAbstract
ABSTRACT- This article addresses the process of institutionalization of education in Brazil, the guidelines of the National Common Curricular Base for the comprehensive development of the student building a dialogue between the authors João Francisco Duarte Júnior and Elliot Eisner, presenting aspects in which art can contribute to the achievement of the goals outlined in BNCC. According to the authors, the teaching of art, when presented in a meaningful way, comes to contemplate the cognitive, intellectual and emotional aspects of the student, sensitive experiences that are aligned to the interests of the student, in art teaching are shown as important contributors to an emancipatory education for the student. In the sense that art is not only a subject, but also a human language, an area of knowledge, cultural heritage and an instrument of expression for the student, art teaching through the triangular approach, briefly
References
BARBOSA, Ana Mae (Org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
BARBOSA, Ana Mae Tavares. A Imagem no Ensino da Arte: Anos Oitenta e Novos Tempos. São Paulo. Perspectivas, 2005.
DUARTE JÚNIOR, João Francisco. O Sentido dos Sentidos a educação do sensível. Curitiba, PR: Criar, 2001.
EISNER, ELLIOT W. O que a educação pode aprender a partir da arte sobre a prática da educação? Currículo sem Fronteiras, v. 8, n. 2, p. 5-17, 2008.
FERRAZ, Maria Heloísa C. T.; FUSARI, Maria F. R. Metodologia do Ensino de Arte. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2009
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo. Paz e Terra. 1996 25ª ed.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cristiane Lawall, Laura Ribero Rueda, Júlio César da Rosa Herbstrith
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.