THE DANCED MOVEMENT AND URBAN SPACES
NEW ARTITIC-PEDAGOGIC CONFIGURATIONS IN PANDEMIC TIMES, TOGETHER WITH THE UFRN DANCE GROUP
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v52i52.1132Keywords:
Art Teaching, Danced Movement, Listening ResearchAbstract
In this article, being it the final result of the experiences in the curricular component Internship to Teaching IV, I intend to explain how my artistic-pedagogical processes happened with the UFRN Dance Group (GDUFRN). During the semestre 2021.2, I dedicated myself to observing the classes, following the body dynamics and experiencing the daily life of GDUFRN, as well as structuring classes based on the theme of Dance in Urban Spaces. The interactions with the spaces resulted in danced movements and took place through stimuli given to the interpreters-creators. Therefore, it was necessary to invest in Listening Research (NUNES, 2020), which is a theoretical-practical methodological procedure for research in the arts, which aims at self-observance, namely their individualities in the danced act. Finally, tripods were raised for dialogue between creative processes and(in) urban spaces, body awareness and its movements.
References
CLARO, Edson. Método dança-educação física: uma reflexão sobre consciência corporal e profissional / Edson Claro – São Paulo : E. Claro, 1988.
LABAN, Rudolf. Modem Educational Dance. London: Mac Donald and Evans, 1948.
LABAN, Rudolf. Domínio do movimento. São Paulo: Summus, 1978.
LABAN, Rudolf. L´arte del movimento. Macerata: Ephemeria, 1999.
NUNES, J. V. F.; NUNES, S. M. Dança diaspórica: (des)ocupações como elementos de interação. Revista NUPEART, Florianópolis, v. 22, p. 117-132, 2019. DOI: 10.5965/2358092521222019117. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/nupeart/article/view/2358092521222019117. Acesso em: 16 mar. 2022. DOI: https://doi.org/10.5965/2358092521222019117
NUNES, João Vítor Ferreira. ESCUTAR, ESCREVER E ENCENAR: INTERSECÇÕES ENTRE HISTÓRIAS ORAIS E DANÇA PERFORMÁTICA. In: GUARATO, Rafael; MARQUES, Roberta; CADÚS, Eugênia (Org.) Memórias e Histórias da Dança Por Vir. – Salvador / ANDA, 2020, p. 412-425.
NUNES, João Vítor Ferreira; GALVAO, Thaíse. DANÇANDO EM PARES, CONECTADAS: UMA PROPOSTA ARTÍSTICA PARA ALÉM DA UNIVERSIDADE. In: Anais do 17º Seminário Internacional “Concepções Contemporâneas em Dança”; org. Isabel Cristina Vieira Coimbra Diniz. – Belo Horizonte: UFMG, 2021, p. 176-184.
NUNES, João Vítor Ferreira. EM BUSCA DA CONSCIÊNCIA DO CORPO: PRIMEIROS MOVIMENTOS. In: Resumos do 10º Seminário de Pesquisas em Andamento PPGAC/CAC/USP/ organização: Adão Freire Monteiro [et al]. São Paulo: PPGAC/CAC/ECA/USP, 2022. v.1, n.1, p.132-134.
PORPINO, Karenine de Oliveira. Circularidades e aquiescência do sentir: para pensar a dança e a educação. In: NÓBREGA, Terezinha (Org.). Estesia: corpo e fenomenologia em movimento. São Paulo: Liber Ars, 2018.
SILVA, S. Cosmodança. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 41, p. 1-19, 2021. DOI: 10.5965/1414573102412021e0209. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19168. Acesso em: 22 abr. 2022. DOI: https://doi.org/10.5965/1414573102412021e0209
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 João Vítor Ferreira Nunes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.