THE TECHNOLOGY OF ENCOUNTER
METHODOLOGICAL STRATEGIES TO CREATE-TEACH-LEARN DANCE AS A PERFORMATIVE ACT
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v50i50.1105Keywords:
criar-ensinar-aprender, encontro, dançaAbstract
In this article we reflect about the technology of encounter as a possibility of methodological strategy to create-teach-learn dance. We lean on about what can appear of the encounter between artists-teachers-students bodies, your scars and stories and how to mediate artistic-educational’s acts with attentive gestures at a performative pedagogy. We articulate artistics an pedagogical experiences with the artist's reflection, authors and researchers of psychoanalysis, education and dance area. In the end, we raise questions and possible actions that can produce updated educational atmospheres with the bodies presences that inhabit the same space.
References
ALENCAR, Jorge; MACHADO, Neto. Residência Remota "Biblioteca de Dança". In: ALENCAR, Jorge; MACHADO, Neto. Festival Internacional de Dança de Araraquara (FIDA). [S. l.], 2021. Disponível em: https://portalmud.com.br/mural/evento/residencia-remota-biblioteca-de-danca. Acesso em: 23 fev. 2022
hooks, bell. Ensinando a transgredir. A educação como prática da liberdade. 2.ed – São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.
hooks, bell. Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática. Tradução Bhuvi Libanio. São Paulo: Elefante, 2020.
KASTRUP, Virgínia. A cognição contemporânea e a aprendizagem inventiva. IN: Políticas da Cognição. Porto Alegre: Editora Sulina, p.91-110, 2015.
LEPECKI, André. No Metaplano do Encontro. Rumos Itaú Cultural Teatro 2010- 2012: Encontro/ organização: SANTO, Cristina E., FABIÃO, Eleonora, SOBRAL, Sonia. São Paulo: Itaú Cultural, 2013, p.112-119.
ROEL, Renata Santos. Performar convites, plasmar encontros, bailar: por uma docência performativa na dança. 1º edição: UNESPAR, Curitiba, 2020.
ROLNIK Suely. Esferas da Insurreição: notas para uma vida não cafetinada, São Paulo: n-1 edições, 2018.
ROLNIK, Suely. Pensamento corpo e devir – uma perspectiva ético/ estético/ política no trabalho acadêmico. In: Cadernos de subjetividade. São Paulo: PUC 1993.
WALSH. Catherine. Notas pedagógicas desde las grietas decoloniales, 2014. Disponível em:https://www.uasb.edu.ec/web/spondylus/contenido?notas-pedagogicas-desde-las-grietas-decoloniales . Acesso em 30/06/2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Matheus Margueritte, Renata Roel
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.