SUBTLE BODY AND INTUITION
EXPANDED PRACTICES IN TEACHING MOVEMENT
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v67i67.1669Keywords:
Teaching Movement, Intuition, Subtle Body, Art, EducationAbstract
This text addresses intuition, the energetic and psycho-emotional body as relevant themes for thinking about the teaching of movement in the Performing Arts. Our objective was to highlight the importance of intuition and subtle bodies, as well as ancestral knowledge and self-care practices in bodily experiences in the classroom, whether in basic or higher education. Based on research and pedagogical experiences, we have brought some possibilities for methodological teaching experiments that intersect body, mind and energy. By integrating intuition and non-Western experiences of self-care, it is possible to value forms of knowledge that promote emotional well-being and creativity. The proposed practices, such as reading tarot cards on the body and breathing exercises (Pranayamas), demonstrate the connection between the dense and subtle dimensions of the body, revealing new possibilities for expression and interaction. In conclusion, the recognition of intuition and the subtle body as possible links between different forms of movement knowledge becomes an act of creation and resistance, where each corporeality manifests its singularity and contributes to a more plural and expanded social tissue of the scene.
Downloads
References
ALVARENGA, Valéria Metroski; SILVA, Maria Cristina da Rosa Fonseca da. Formação docente em Arte: percurso e expectativas a partir da Lei 13.278/16. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, p. 1009-1030, abr. 2018.
BALL, Stephen J. Education reform: A critical and post-structural approach. Buckingham: Open University Press, 1994.
ABOIM, Lília e PAGE Le Joseph. Manual de Formação de professores em Yoga integrativa. Garopaba: Yoga Integrativa, 2019.
ALBÁN ACHINTE, Adolfo. Pedagogías de la Re-existencia: artistas indígenas e afrocolombianos. In: Walsh, Catherine (Org.) Pedagogías Decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Ecuador: Ediciones Abya-Yala, Série Pensamento Decolonial, Tomo I, p. 442-468, 2013.
BOLSONELLO, Débora Pereira. A Educação somática e os conceitos de descontinuidade gestual, autenticidade somática e tecnologia interna. Motrivivência, Florianópolis, n. 36, p. 306-322, 2011.
EDDY, Martha. Uma breve história das práticas somáticas e da dança: desenvolvimentos históricos do campo da educação somática e suas relações com a dança. Repertório, Salvador, ano 21, nº 31, p 25-61, 2018.
JOHARI, Harish. Chakras: Centros de Energia de Transformação. São Paulo: Editora Pensamento, 2010.
ROSA, André Luís. corpos sem pregas: performance, pedagogia e dissidências sexuais anticoloniais. 2017. Tese (Doutoramento em Estudos Artísticos) - Faculdade de Letras, Universidade de Coimbra, Portugal, 2017, 347p. Disponível em: http://hdl.handle.net/10316/42728. Acesso em: 20 mar. 2024.
SANTOS, Inaicyra Falcão. Corpo e Ancestralidade: tradição e criação nas Artes Cênicas. Rebento, São Paulo, v. 6, p. 99-113, 2017.
SVÃTMÃRÃMA, Svãmin. Hatha-Yoga-PradÎpikã: uma luz sobre o Hatha Yoga. São Paulo: Mantra, 2017.
TAYLOR, Diana. O Arquivo e o Repertório: performance e memória cultural nas Américas. Belo Horizonte: EDUFMG, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 André L. Rosa, Iracy Vaz da Costa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.
![]()
