COMUNIDADE E ESCOLA

POSSIBILIDADES DE RELAÇÕES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v60i60.1435

Keywords:

escola, comunidade, micropolítica

Abstract

COMMUNITY AND SCHOOL: POSSIBILITIES OF RELATIONSHIPS

Abstract: This article presents aspects that make up the relationship between school and community, which could be observed during part of the doctoral research developed throughout 2022, which adopted as its main theoretical basis the writings of Suely Rolnik (2019) and Catherine Walsh (2017), emphasizing the concepts of micropolitics and decolonial thinking. During the research, interviews were conducted with teachers of visual arts who work or have worked in the Municipal Education System of Porto Alegre - RS and here I present excerpts from the interviews that point out possibilities of relations between school and community with art as a trigger for dialogues.

Key Words: School. Community. Micropolitics.

Author Biography

Carine Betker, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS, Porto Alegre, RS/Brasil

Doutora em Educação- PPGEDU/UFRGS, 2023. Mestra em Educação-PUCRS, 2012. Especialista em Metodologia do Ensino da Arte- UNIJUÍ, 2005. Licenciatura em Educação Artística: Habilitação Artes Plásticas-UNIJUÍ, 2003. Professora de Artes Visuais na Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre, desde 2010.

 

References

ROLNIK, Suely. Antropofagia Zumbi. São Paulo: n-1 edições; Hedra, 2021. DOI: https://doi.org/10.1093/obo/9780190922481-0035

_____________. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. 2ª Edição. São Paulo: n-1 edições, 2019.

_____________. “É preciso fazer um trabalho de descolonização do desejo”. Entrevista concedida à Sarah Babiker, publicada por El Salto, julho de 2019b. Disponível em: “É preciso fazer um trabalho de descolonização do desejo”. Entrevista com Suely Rolnik - Instituto Humanitas Unisinos - IHU. Acesso em 30 de janeiro de 2024.

_____________. A hora da micropolítica. São Paulo: N-1 Edições, 2016.

_____________. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. 2ª Edição, Porto Alegre: Sulina; Editora da UFRGS, 2016b.

PORTO ALEGRE. Secretaria Municipal de Educação. Cadernos Pedagógicos n.9. Porto Alegre, 1998. Disponível em:< https://bibliotecasmed.files.wordpress.com/2013/06/cadernos-pedagc3b3gicos-nc3bamero-9.pdf> Acesso em 31 de janeiro de 2024.

WALSH, Catherine. Apertura – Gritos, grietas, y siembras de vida: entretejeres de lo pedagógico y de lo colonial. In: WALSH, Catherine (Ed.). Pedagogias Decoloniales: Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo II - Serie Pensamiento Decolonial. Ecuador: Ediciones Abya Yala, 2017 (p. 17-48)

Published

08/08/2024

How to Cite

Betker, C. (2024). COMUNIDADE E ESCOLA: POSSIBILIDADES DE RELAÇÕES. Revista Da FUNDARTE, 60(60), e1435. https://doi.org/10.19179/rdf.v60i60.1435

Issue

Section

Dossiê Artes, Comunidades e Educação- ARTIGO

Similar Articles

<< < 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.