DILEMMAS OF MEDIATING COMMUNITY THEATRE:

THE EXPERIENCE OF THE COMEDY WORKSHOP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v60i60.1392

Keywords:

Community Theatre, Theatrical Mediation, Action Research

Abstract

 This article explores the idea that the process and experience can prove to be fundamental for the mediation of community theater carried out by a theatrical collective, which is based on games in a workshop format. Drawing on the proposals of Conquergood (1989), Artaud (2006), Larrosa (1998), as well as the action-research conducted by Author (2016), the article emphasizes the importance of accepting the emerging, temporal, contingent, provisional, indeterminate, and dynamic nature of community theater. Furthermore, the article points out the fluidity, lapses, and contradictions as an integral part of the teaching-learning experience in this mode of teaching.

Author Biographies

ELDERSON Melo DE MIRANDA, Universidade Federal do Acre - UFAC, Rio Branco/AC, Brasil

Professor e Pesquisador no Programa de Pós-Graduação em Letras – Linguagem e Identidade (mestrado e doutorado) da Universidade Federal do Acre. Doutor em Educação pela USP. Mestre em Artes pela UNICAMP. Graduado em História pela UFAC. Graduado em Teatro pela UNESPAR.

Helder Carlos de Miranda, Universidade Federal do Acre - UFAC, Rio Branco/AC, Brasil

Professor e Pesquisador no Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal do Acre (mestrado). Doutor em Performances Culturais pela UFG. Mestre em Artes pela UNESP. Graduado em Teatro pela UNESPAR.

References

ARTAUD, Antonin. O teatro e seu duplo. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

BARBIER, René. A pesquisa-ação. Tradução de Lucie Didio. Brasília: Liber Livro Editora, 2007.

BHABHA, Homi K. O local da cultura. Tradução de Tradução Myriam Ávila et al. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.

BUELAU, Renata Monteiro; CASTRO, Eliane Dias de. A pesquisa como prática estética. In: ARANHA, Carmen Sylvia; CANTON, Katia. Desenhos da pesquisa: novas metodologias em arte. São Paulo: Museu de Arte Contemporânea da USP, 2012. p. 189-200.

CONQUERGOOD, Dwight. Poetics, play, process and Power: the performative turn in anthropology. Text and Performance Quaterly. New York, 1989. p. 82-88. Disponível em: https://www.csun.edu/~vcspc00g/603/PoeticsPlayProcessPower-DC.pdf Acessado em: 27 Jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.1080/10462938909365914

COUTINHO, Marina Henriques. O teatro aplicado em questão: abrangência, teoria e o uso do termo. ouvirOUver, Uberlândia, v. 8, nº1-2, p. 110-127, 2012. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/12498 Acesso em: 27 jan. 2024.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs - Capitalismo e Esquizofrenia. Tradução de Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. Rio de Janeiro: 34, 1995.

ESTEBAN, Maria Paz Sandin. Pesquisa qualitativa em educação: fundamentos e tradições. Tradução de Miguel Cabrera. Porto Alegre: AMGH, 2010.

KASTRUP, Virgínia. O funcionamento da atenção no trabalho do cartógrafo. Revista da Associação Brasileira de Psicologia Social – Psicologia e Sociedade, Porto Alegre, v. 19, n. 1, p. 15-22, 2007. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=309326394003. Acessado em: 21 Jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-71822007000100003

KOUDELA, Ingrid Dormien. Jogos teatrais. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 2006.

LARROSA, Jorge. Experiência e Alteridade na Educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 19, p. 04-27, jul/dez 2011. Disponivel em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/viewFile/2444/1898 Aceso em: 27 Jan. 2016. DOI: https://doi.org/10.17058/rea.v19i2.2444

__________. Pedagogia Profana. Porto Alegre: Contrabando, 1998.

_______. Tecnologias do eu e educação. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. O sujeito da educação. Petrópolis: Vozes, 1994.

MARTINS, Marcos Bulhões. (2002). O mestre-encenador e o ator como dramaturgo. Sala Preta, 2, 240-246. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v2i0p240-246 Acessado em: 27 Jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v2i0p240-246

MARZANI, Caroline. Diário de Itinerância da 1ª etapa da oficina. Curitiba: Companhia do Intérprete, 2013.

AUTOR, 2016. Suprimido para avaliação as cegas.

AUTOR, 2015. Suprimido para avaliação as cegas.

MICHETTE, Cristiane Ferreira. Distribuição Espacial das Entidades e a Rede Socioassistencial em Belo Horizonte: os CRAS e o Terceiro Setor. Dissertação de Mestrado em Geografia. Belo Horizonte: PUCMG, 2010.

AUTOR, 2022. Suprimido para avaliação as cegas.

NOGUEIRA, Márcia Pompeo. A Opção pelo Teatro em Comunidades: alternativas de pesquisa. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 10, p. 127–136, 2018. DOI: 10.5965/1414573101102008127. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101102008127. Acesso em: 27 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.5965/1414573101102008127

PONTES, Gilvânia Maurício Dias de. Aspectos históricos das propostas pedagógicas de Ensino de Arte. In: PONTES, Gilvânia Maurício Dias de; CAPISTRANO, Naire Jane; MELO, José Pereira de. Livro Didático 1: ensino de artes e educação física na infância. Natal: Paidéia, v. 1., 2005.

ROSA, Maria. O teatro com comunidade: uma proposta pedagógica. Cadernos CIMEAC – v. 11, n. 2, 2021. ISSN 2178-9770. UFTM | Uberaba – MG, Brasil. DOI: 10.18554/cimeac.v11i2.4923. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/cimeac/article/view/4923 Acessado em: 27 Jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.18554/cimeac.v11i2.4923

ROUBINE, Jean-Jacques. Introdução às grandes teorias do teatro. Tradução de André Telles. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

RUBIÃO, Laura Lustosa. Lacan Leitor de Comédias: Contribuições a uma Ética do Bem- Dizer. Tese de doutorado em Letras. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2007.

SPOLIN, Viola. Jogos teatrais: o fichário de Viola Spolin. São Paulo, Perspectiva, 2000.

Published

08/08/2024

How to Cite

DE MIRANDA, E. M., & de Miranda, H. C. (2024). DILEMMAS OF MEDIATING COMMUNITY THEATRE: : THE EXPERIENCE OF THE COMEDY WORKSHOP. Revista Da FUNDARTE, 60(60), e1392. https://doi.org/10.19179/rdf.v60i60.1392

Issue

Section

Dossiê Artes, Comunidades e Educação- ARTIGO

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.