FABULAÇÕES POSSÍVEIS EM TEMPOS DE OPACIDADE
O LÓCUS EDUCATIVO DE UMA EXPOSIÇÃO DE ARTE
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v59i59.1342Keywords:
Art/EducationAbstract
From the Contemporary Art exhibition "In Times of Opacity," featuring works from the collection of MAC – PR/Museum of Contemporary Art of Paraná, held in the city of Maringá – PR, a shift towards educational actions emerged, conceived to connect and bring people together for an urgent and novel discussion within the local context. The exhibition facilitated the takeover of educational initiatives in spaces, mobilizing an entire structure to activate the artworks through the establishment of a critical, free-thinking stance in the face of the complexities surrounding our world and daily lives. We present the path taken, thought out, and orchestrated to allow art and education to work in tandem.
References
BARBOSA, Ana Mae. Dilemas da arte/educação como mediação cultural em namoro com as tecnologias contemporâneas. In: BARBOSA Ana Mae. (Org.). Arte/ educação contemporânea: consonâncias internacionais. São Paulo: Cortez, 2005.
BARBOSA, Ana Mae (org.). Inquietações e mudanças no ensino de arte. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2003.
BRASIL. Decreto n° 5.264, de 5 de novembro de 2004 - Institui o Sistema Brasileiro de
Museus e dá outras providências. In: MINISTÉRIO DA CULTURA. Política Nacional de Museus: relatório de gestão 2003-2006. [Brasília]: MinC/ IPHAN/ DEMU, 2006.
CHAGAS, Mário de Souza. Há uma gota de sangue em cada museu: a ótica museológica de Mário de Andrade. Chapecó: Argos, 2006.
DELEUZE, Gilles. Conversações. Tradução de Peter Pál Pelbart. São Paulo1: Ed. 34, 2006.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O Anti-Édipo: Capitalismo e Esquizofrenia. Trad. Joana Moraes Varela e Manuel Maria Carrilho. Rio de Janeiro: Assírio & Alvim, Lisboa, 2014.
DEWEY, John. Tendo uma experiência. In: Pragmatismo: textos selecionados. São Paulo: Abril Cultural, 1974. (Coleção Os pensadores).
FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não. São Paulo, Ed. Olho d’ Água. 1997.
HOOPER-GREENHILL, Eilean. Los museos y sus visitantes. Gijón: Trea, 1998.
LOURENÇO, Maria Cecília França. Museus acolhem o moderno. São Paulo: Edusp, 1999. MUSEUMS and Galleries Commission. Educação em museus. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo; Fundação Vitae, 2001. (Série Museologia, 3).
MADDOX, Cleberson Diego Gonçalves. Decolonização do pensamento em arte e educação. Maringá, 2021. Tese de Doutorado, disponível em http://www.ppe.uem.br/teses.htm acessado em 21 de Maio de 2022.
MUNRO, Thomas & Jane Grimes. Educational Work at Cleveland Museum of Art. Cleveland. The Cleveland Museum of Art, 1952. Disponível em https://www.jstor.org/stable/428133 acessado em 19 de maio de 2022.
SANTOS, Maria Célia T. Moura. Museu e educação: conceitos e métodos. In: Encontros museológicos: reflexões sobre a museologia, a educação e o museu. Rio de Janeiro: MinC/IPHAN/DEMU, 2008.
STUBS, Roberta. Em tempos de Opacidades – [livro eletrônico] /
Curadoria de Roberta Stubs. Maringá, PR: 2022. Disponível em: https://www.mac.pr.gov.br/Pagina/Em-tempos-de-Opacidade acessado em 21 de maio de 22.
SUANO, Marlene. O que é museu. São Paulo:
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cleberson Diego Gonçalves Maddox, Roberta Stubs
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.