PIERROT AND NARUTO IN JUPITER, AT SCHOOL, ON TV, IN THE NOTEBOOK

INTERLOCUTIONS BETWEEN THE STUDENT WORKS, THE FILMS AND THE SYMBOLS PRESENT IN THE IMAGINARY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v53i53.1172

Keywords:

Art/Education. Pierrô. Naruto.

Abstract

This research focuses on the possible museums of past images, as Durand apud Pitta (2017), which are constantly raised in interlocutions established in art classes between the context of audiovisual and materialities, being chosen here the iconic figure of Pierrot and Naruto (Animation). Composing an intrinsically existential field, architecture and geography. The works that are created in art classes manifest the incessant wandering of images from a rich imaginary, in search of living in reality through the physicalisation of memories consolidated from the significant experiences of small, young and adult artists. Therefore, the objective is to emphasize to the reader the importance of building photographic portfolios and sensitive views of Art/ Educator in the light of the studies of Gilbert Durand and Morin on these activities, as well as knowing how to welcome and dialogue with their contexts in which they daily bring and share in class.

Author Biographies

Analine Inês de Carvalho Santos, UFPB

Mestranda em Artes Visuais pela UFPB / UFPE, especialista em Metodologia do Ensino de Artes (UNINTER) e Recursos Humanos para a Educação (FAFIRE). Professora da Educação Básica, Técnica e Tecnológica (EBTT) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco, em exercício provisório no IFB / Campus Brasília, Membro do Grupo Interdisciplinar Imaginário da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE):analine.santos@olinda.ifpe.edu.br ou analine.santos@ifb.edu.br

Isac Chateauneuf, Universidade Anhembi Morumbi

Doutorando em Comunicação Audiovisual pela Universidade Anhembi Morumbi, com Bolsa Institucional por Mérito Acadêmico e com o apoio da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior-Brasil (CAPES). Possui Mestrado (2020) em Comunicação Audiovisual com pesquisa sobre a animação Naruto na sala de aula e especialização em Neurociências aplicada a Educação (2018) pela Universidade Anhembi Morumbi. Especialização em Arte/Educação: teoria e prática (2015) pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo e graduação em Artes Visuais pela Faculdade Paulista de Artes (2013). Arte/Educador na Prefeitura do município de São Paulo, trabalhando com crianças e jovens do Fundamental I e II desde 2014. Conhecimentos básicos em órgão eletrônico, teclado e Violino. Atua no componente Arte com ênfase em pesquisa nos temas História da Arte/Educação Modernista e Pós-modernista e sua interlocução com a comunicação audiovisual, Arte na Educação Escolar, Animações, desenhos e pintura infanto-juvenis feitas nas aulas de Arte. Atualmente, também participa do grupo de estudos de professores ativos na educação paulista, com reflexões e publicações de livros sobre Arte/educação e Educação em geral no sistema escolar contemporâneo. Direciona e organiza os livros pela Editora Livro Alternativo. Criador e autor principal dos textos da Coluna Catalog Art: Naveg Ações de Estudantes da revista Primeira Evolução, onde publica desenhos e pinturas de estudantes do fundamental I com reflexões teóricas diversas.

References

ARAÚJO, Alberto Filipe; ARAÚJO, José Machado. Iniciação e imaginário educacional nas aventuras de Pinóquio. Revista Educação e Emancipação, [S. l.], p. 35–56, 2014.

BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

BARBOSA, Ana Mae Tavares Bastos. A imagem no ensino da arte: anos 1980 e novos tempos. São Paulo: Perspectiva, 2014.

BERGALA, Alain. Mais où je suis ? Territoires inconnus. Saint-Etienne, France : Actes Sud, 2007.

BONDÍA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Universidade de Barcelona, Espanha: 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003

CIRLOT, Juan-Eduardo. Dicionário de Símbolos. Editora Morais. São Paulo, 1984.

CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos (mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números) 5 ed.- Rio de Janeiro: José Olympio, 1991.

HILLMAN, James. Uma investigação sobre a imagem. Tradução de Gustavo Barcellos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2018. (Coleção Reflexões Junguianas) Título original: An inquiry into image: and other essays.

MORIN, Edgard. O cinema ou o homem imaginário: ensaios de antropologia sociológica. Tradução de Luciano Loprete. São Paulo: Editora É Realizações, 2014.

MUNSTERBERG, Hugo. A memória e a imaginação. 1970. In A experiência do cinema. XAVIER, Ismail (Org). 1ªed. Rio de janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018.

PITTA, Danielle Perin Rocha. Imaginário serial: compartilhamento de arquétipos. RuMoRes, [S. l.], v. 11, n. 22, p. 27-40, 2017a. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2017.134370

______________________PITTA, Danielle Perin Rocha. Iniciação à teoria do imaginário de Gilbert Durand. 2. ed. Curitiba: CRV, 2017b.

SANCHEZ TEIXEIRA, Maria Cecília. Pedagogia do imaginário e função imaginante: redefinindo o sentido da educação. Olhar de Professor. [S. l.], v. 9, n. 2, 2009. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.9.1461

WUNENBURGER, Jean-Jacques. O Imaginário. Trad. Maria Stela Gonçalves. São Paulo: Loyola, 2007.

Published

27/03/2023

How to Cite

Inês de Carvalho Santos, A., & Chateauneuf, I. (2023). PIERROT AND NARUTO IN JUPITER, AT SCHOOL, ON TV, IN THE NOTEBOOK: INTERLOCUTIONS BETWEEN THE STUDENT WORKS, THE FILMS AND THE SYMBOLS PRESENT IN THE IMAGINARY. Revista Da FUNDARTE, 53(53). https://doi.org/10.19179/rdf.v53i53.1172

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.