SOBRE HISTÓRIAS CORPORAIS: DO CORPO NARRADO AO CORPO REALIZADO, MAS DE QUE CORPO SE ESTÁ FALANDO?
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v52i52.1166Keywords:
Body, Narratives, StoriesAbstract
The article presents reflections and discussions about the body and, for that, invites some authors to dialogue with the theme. Its objective is to promote an understanding of the implications of the narrated body and its historical dimension, in movement, towards the body realized in the present. It aims, at the same time, to encourage the emergence of issues that are recurrently treated and discussed in the context of different areas of knowledge, highlighting relational contexts as potentiating devices for body knowledge from historically produced experiences. At the end it is declared: My body, my text, my time, my history and the world, my place!
References
BRASIL, IBGE. Acesso à informação - Características de cor ou raça da população Brasileira, 2017. Disponível em: http://www.consultaesic.cgu.gov.br/busca/dados/Lists/Pedido/Item/displayifs.aspx?List=0c839f31%2D47d7%2D4485%2Dab65%2Dab0cee9cf8fe&ID=1436321&Web=88cc5f44%2D8cfe%2D4964%2D8ff4%2D376b5ebb3bef Acesso em 21 set, 2022.
CARTER, Kathy. The place of story in the study of teaching and teacher education. Researcher, Washington, v. 22, n. 1, p. 5-12, 1993. DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X022001005
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2000.
HACKNEY, Peggy. Making connections: Total body integration through Bartenieff fundamentals. Routledge, 2003. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203214299
HAWTHORNE, Nathaniel. A letra escarlate. Tradução de Christian Schwartz. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2010.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. Tradução Carlos Alberto Ribeiro de Moura. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
DEFFACI, Kátia Salib; SASTRE, Cibele; PINTO, Aline da Silva; LOPES, Sílvia da Silva. Corpos COM(part)ilhados. Revista da FUNDARTE, [S. l.], v. 44, n. 44, p. 1–12, 2021. DOI: 10.19179/2319-0868/898. Disponível em: https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/article/view/898. Acesso em: 21 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.19179/2319-0868/898
STEPHENS, John. Language and ideology in children's literature. New York: Longman Publishing, 1992.
STRAZZACAPPA, Márcia. A educação e a fábrica de corpos: a dança na escola. Cadernos CEDES, Campinas, Centro de Estudos Educação e Sociedade, n. 53, 1ª ed., 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622001000100005
VYGOTSKY, Lev S. Pensamento e linguagem. Lisboa: Antídoto, 1979.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Alice Maria Corrêa Medina
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.