CONTRAVISUALIDADES NA ARTE CONTEMPORÂNEA:

dadosfera em tempos de pandemia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v52i52.1145

Keywords:

Arte Contemporânea. Contravisualidades. Cultura Visual.

Abstract

Visualities are ways of relating and producing individual identities and collective belonging, where choices and/or determination – greater or lesser autonomy – are motivated, among other factors, by the excess of screens and digital ubiquity processes, especially in times of pandemic, necropolitics (MBEMBE, 2018) and fake news present in the “dadosphere”. In the text, the works of contemporary artist Ana Teixeira stand out, claiming the “right to look” and not just “see reality” (MIRZOEFF, 2011; 2016), as resistance practices emerge through counter-visualities. they oppose the power and control imposed by necropolitics, allowing us a new look at Brazil's recent history.

Author Biographies

Maristani Polidori Zamperetti, UFPel

Doutora e Mestra em Educação (PPGE/FaE/UFPel). Professora Associada no Centro de Artes da Universidade Federal de Pelotas, RS, onde ministra disciplinas na área de Fundamentos da Educação em Artes Visuais. Docente no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/FaE/UFPel), Mestrado e Doutorado, na Linha de Pesquisa "Formação de Professores: Ensino, Processos e Práticas Educativas". Líder do Grupo de Pesquisa: Pesquisa, Ensino e Formação Docente nas Artes Visuais (CNPQ). 

Fabiana Lopes de Souza, UFPel

Doutora em Educação (PPGE/UFPel). Mestra em Artes Visuais (PPGAV/UFPel). Especialista em Artes, concentração Artes Visuais. Licenciada em Artes Visuais.

References

ABREU, Carla Luzia de. Contravisualidades: práticas de resistência em tempos de pandemia e fake News. Concinnitas | v.21 | n.38 | Rio de Janeiro, maio de 2020. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/concinnitas/article/view/50142 Acesso em: 29 jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.12957/concinnitas.2020.50142

ANDONE, Dakin. Veteranos dos EUA estão decepcionados com a atual situação no Afeganistão. Disponível em:https://www.cnnbrasil.com.br/internacional/2021/08/16/veteranos-dos-eua-estao-decepcionados-com-a-atual-situacao-no-afeganistao Acesso em: 17 ago. 2021.

BARREIROS, Inês B. “A ‘teoria’ não são só palavras numa página, mas também coisas que se fazem”, entrevista com Nick Mirzoeff. Cara a cara - 11 Junho 2018. Disponível em: https://www.buala.org/pt/cara-a-cara/a-teoria-nao-sao-so-palavras-numa-pagina-mas-tambem-coisas-que-se-fazem-entrevista-com-n

Acesso em: 14 ago. 2021.

BEIGUELMAN, Giselle. Políticas da imagem: Vigilância e resistência na dadosfera.

São Paulo: Ubu Editora, 2021.

BOYLAN, Alexis. Visual Culture. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2020. Disponível em: https://lccn.loc.gov/2019058448 Acesso em: 17 ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/12220.001.0001

BECCARI, Marcos Namba. “O Direito De Olhar a Partir De Foucault, Spivak e Mbembe”. ARS (São Paulo) 18, no. 40 (dezembro 31, 2020): 344-388. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/169553 Acesso em: 14 ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2020.169553

CHAUI, Marilena S. Ideologia e Educação. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 42, n. 1, p. 245-257, jan./mar. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022016420100400 Acesso em: 14 ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022016420100400

DIAS, Belidson. O i/mundo da educação da cultura visual. Brasília: Pós-graduação em arte da Universidade de Brasília, 2011. 210 p.

DIKOVITSKAYA, Margaret. Visual Culture: the Study of the visual after the Cultural Turn. Cambridge (MA): The MIT Press, 2005.

HARAWAY, Donna. Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective. Feminist Studies, 14(3), outono 1988, p. 575-599. DOI: https://doi.org/10.2307/3178066

JAY, Martin. Relativismo Cultural e a Virada Visual. Aletria: Revista de Estudos de

Literatura, v. 10/11, p. 14 - 28, 2003. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/aletria/article/view/17974/14764

Acesso em: 19 out. 2021.

MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Circunstâncias e ingerências da cultura visual. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (org). Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011. p. 51-68. DOI: https://doi.org/10.32379/9786557160206

MIRZOEFF, Nicholas. The right to look: A Counterhistory of Visuality. Durham: Duke University Press, 2011, p. 24. DOI: https://doi.org/10.1515/9780822393726

MIRZOEFF, Nicholas. O direito a olhar. ETD - Educação Temática Digital, v. 18, n. 4, p. 745-768, 17 nov. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.20396/etd.v18i4.8646472. Acesso em: 30 jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v18i4.8646472

MBEMBE, Achille. Necropolítica. São Paulo: N-1 edições, 2018.

SANTAELLA, L. A pós-verdade é verdadeira ou falsa? São Paulo: Editora Estação das letras e cores, 2018.

TEIXEIRA, Ana. Convivência, 2020a. Disponível em: https://www.anateixeira.com/trabalhos/convivencia/ Acesso em: 29 jul. 2021.

TEIXEIRA, Ana. Tudo que cabe, 2020b. Disponível em: https://www.anateixeira.com/trabalhos/tudo-que-cabe/ Acesso em: 29 jul. 2021.

WALKER, John; CHAPLIN, Sarah. Una introducción a la cultura visual.1ª ed. Barcelona: Ediciones Octaedro, 2002.

Published

14/12/2022

How to Cite

Polidori Zamperetti, M., & Lopes de Souza, F. (2022). CONTRAVISUALIDADES NA ARTE CONTEMPORÂNEA:: dadosfera em tempos de pandemia. Revista Da FUNDARTE, 52(52). https://doi.org/10.19179/rdf.v52i52.1145

Similar Articles

<< < 30 31 32 33 34 35 36 37 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.