AFETOS ENTRE ATUAÇÃO E ENSINO

olhar para Um Ator e uma performer em Palmas

Authors

  • Thaise Luciane Nardim Universidade Federal do Tocantins

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v52i52.1140

Keywords:

Ensino de Teatro, pesquisa-docência-criação, teoria dos afetos, crítica de teatro

Abstract

The text presents a situated reflection on the experience of the author of the play-class Um Ator, by the actor-teacher Marcial de Asevedo. Creating a field for the contamination between Affect Theory, contemporary scene and its pedagogies, it presents the analysis of this experience, in an investigation intertwined by the author and the character's training process, who shared the training school in theatrical interpretation and, today, are colleagues on a degree course in theater teaching. Taking characteristics of the play, such as the gesture of caring and the dualism between reason and emotion, the text concludes by the need to elaborate forms of research-teaching-creation that are built as a force of opposition to the residual dualist approaches of modern reason.

References

AHMED, Sara. The cultural politics of emotion. New York: Routledge, 2004.

BRAIDOTTI, Rosi. Diferença, Diversidade e Subjetividade Nômade. Tradução de Roberta Barbosa. Labrys Estudos Feministas. Brasília, n. 1-2, p. 1-16, jul./dez. 2002.

ESPETÁCULO UM ATOR [website]. O espetáculo. S. l. Disponível em: https://espetaculoumator.blogspot.com/p/o-espetaculo.html Acesso: em 15 out 2020.

GREINER, Christine. O corpo em crise: novas pistas e o curto-circuito das representações. São Paulo: Annablume, 2010.

LOVELESS, Natalie. How to make art at the end of the world. Durham: Duke University Press, 2019, edição Kindle. DOI: https://doi.org/10.1515/9781478004646

NARDIM, Thaise. Rabiscar língua com cacos de floreta - escrever e performar em pesquisa-docência-criação. Palmas: EdUFT, 2020.

OLIVEIRA, João Manuel de; AMANCIO, Lígia. Teorias feministas e representações sociais: desafios dos conhecimentos situados para a psicologia social. Rev. Estud. Fem., Florianópolis , v. 14, n. 3, p. 597-615, Dez. 2006 . Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2006000300002&lng=en&nrm=iso. Acesso em 11 out. 2020. https://doi.org/10.1590/S0104-026X2006000300002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2006000300002

RICH, Adrienne. Notes Towards a Politics of Location. RICH, Adrienne. Blood, Bread and Poetry: Selected Prose 1979-85. London: Virago, 1987. p. 210-231.

PAIS, Ana. Comoção: os ritmos afectivos do acontecimento teatral. 2014. 283 p. Tese (Doutorado) - Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa. Lisboa, 2014. Versão eletrônica.

RAEDEKER-FREITAS, Caroline F. Hearing queerness in the archive: affective circulation through sound. San Diego/EUA: San Diego State University, 2017.

SCHAEFER, Donovan. Donovan Schaefer [website]. What is affect theory. S. l. Disponível em http://donovanschaefer.com/what-is-affect-theory/. Acesso em: 15 out 2020.

SILVA E SILVA, Fernando. Pensar com Gaia. ClimaCom Cultura Científica - Pesquisa, Jornalismo e Arte. Campinas, v. 2, p. 1-17, 2019.

SMALL, Daniele Avila. Historiografias de artista: escritas da história no teatro documentário contemporâneo. 2019. 289 p. Tese (Doutorado) - Programa de Pós Graducação em Artes Cênicas, Centro de Letras e Artes, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2019. Versão eletrônica.

STEWART, Kathleen. Week theory in an unfinished world. Journal of Folklore Research, v. 45, n. 1, p. 71-82, jan./abr. 2008. Disponível em em: http://www.jstor.org/stable/40206966 Acesso em: 15 out. 2020. DOI: https://doi.org/10.2979/JFR.2008.45.1.71

UM ATOR, uma aula espetáculo - de Marcial Asevedo. Fluxo Criativo [canal de vídeos]. 2016 (1h03m02s). Disponível em: https://youtu.be/wAofeL5LekI Acesso em: 15 ou 2020.

Published

14/12/2022

How to Cite

Nardim, T. L. (2022). AFETOS ENTRE ATUAÇÃO E ENSINO: olhar para Um Ator e uma performer em Palmas. Revista Da FUNDARTE, 52(52). https://doi.org/10.19179/rdf.v52i52.1140

Similar Articles

<< < 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.