When be the turn of Slum, entire city will sing
Crossings between empowerment, art and education thought marginalized youths
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v50i50.1098Keywords:
Youths, Empowerment, ArtsAbstract
Considering the idea of youths, crossed for yours social and historical aspects, the present study deal with the questions about youths in social vulnerability, most specifically, about empowering, thinking from the place of art as an impact tool. Thereby, the present paper has as proposed questioning the education, art and empowering field, in a wide way connected, thinking, moreover, in the aesthetic field and social subversion. To this end, the discussions was built up with authors of different fields as Freire (2019), Hooks (2018) e Berth (2019). In our work be thought routes thru art and education to promote sharing spaces of artistic creation with and to young people, something demanded from them and thinking in an educational and artistic practice that addresses to social questions and stands in an education to freedom and critical view about the world.
References
ABRAMO, Helena W.; FACCHINI, Regina. Relatório Juventude e integração sul-americana: diálogos para construir uma democracia regional. São Paulo, Pólis, 2008. Disponível em: <http://www.juventudesulamericanas.org.br/index.php/biblioteca/doc_download/44-juventude-e-integracaosulamericanadialogos-para-construir-uma-democracia-regional-brasil> Acesso em: 23 de março de 2019
ALPIZAR, Lydia; BERNAL, Marina. La Construcción Social de las Juventudes. Última década, Santiago, v. 11, n. 19, p. 105-123, nov. 2003. Disponível em: <https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22362003000200008&lng=es&nrm=iso>. Acesso em 22 de março de 2019. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362003000200008. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-22362003000200008
BERTH, Joice. EMPODERAMENTO. São Paulo: Pólen, 2019. 184 p.
BRESLER, L. Dancing the curriculum: exploring the body and movement in elementary schools. IN: BRESLER, L. (Ed.) Knowing bodies, moving minds: towards embodied teaching and learning. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 2004, p.127 – 151. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4020-2023-0_9
COIMBRA, Cecília; BOCCO, Fernanda; NASCIMENTO, Maria Livia do. Subvertendo o conceito de adolescência. Arquivos brasileiros de psicologia, Rio de Janeiro, v. 57, n. 1, p. 2-11, jun. 2005. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-52672005000100002&lng=pt&nrm=iso>. Acesso: em 22 de mar de 2019.
FERREIRA, Gabriel Nunes Lopes; CHAGAS, Marlúcia; LEÃO, Marcos Paulo. Práticas musicais na periferia de Fortaleza como formação humana e musical. In: ALBUQUERQUE, Luiz Botelho; ROGÉRIO, Pedro; NASCIMENTO, Marco Antonio Toledo (Org.). Educação Musical: Reflexões, experiências e inovações. Fortaleza: Edições UFC, 2015
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.
GOMES, Rita Helena Sousa Ferreira. Convite à perversão. Opus, Porto Alegre, v.21, n. 1, p. 101-118, 2015a
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: A educação como prática da liberdade. Ed 2. São Paulo: WMF Martins e Fontes, 2017.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Documentação do Censo 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2011. Acesso em: 22 de setembro de 2020. Disponível em: < https://censo2010.ibge.gov.br/sinopse/index.php?dados=26&uf=23>
LINHARES, Ângela Maria Bessa. O tortuoso e doce caminho da sensibilidade: um estudo sobre Arte e educação. Ijuí: Editora UNIJUÍ, 1999.
MARCUSE, H. One-dimensional man: studies in the ideology of advanced industrial society. 5a.ed. Boston: Beacon press, 1968.
OLIVEIRA, Júlia Ribeiro de; SILVA, Lúcia Isabel C.; RODRIGUES, Solange S. Acesso, identidade e pertencimento: relações entre juventude e cultura. Rio de Janeiro: Democracia Viva, n. 30, 2006.
SPOSITO, Maria Encarnação Beltrão. Novos conteúdos nas periferias urbanas das cidades médias do Estado de São Paulo, Brasil. Investigaciones Geográficas, México, n. 54, p. 114-139, 2004. Disponível em: <http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-46112004000200008&lng=es&nrm=iso>. Acesso em: 22 de março de 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Deni Elliot Noronha Lopes, Rita Helena Sousa Ferreira Gomes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.