AUDIOVISUAL AS A FIELD OF EDUCATIONAL AND POLITICAL DEBATE
BLACK FEMALE BODIES IN THE MEDIA
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v65i65.1569Keywords:
Audiovisual, Black Female Bodies, Educational and Political DebateAbstract
This paper aims to problematize the music video Don't Touch My Hair (2016), which focuses on black women's hair, as a unique field for educational and political debate. We used a bibliographic review with thematic analysis of the video clip, based on the question: could the expressive editing of the video illustrate issues of identity and function as a form of resistance to prevailing bodily and social expectations? We based our analysis on the theories of video by Regilene Sarzi-Ribeiro and Thiago Soares and on the dynamics of racism, identity and structural oppression by Djamila Ribeiro and Grada Kilomba. We conclude that the material analyzed enables new perspectives on the cultural affirmation of black female bodies in the media.Downloads
References
ADICHIE, C. N. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
ALMEIDA, S. Racismo estrutural. São Paulo: Editora Pólen, 2019.
BENTO, C. O pacto da branquitude. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
CHION, M. Audio-Vision: Sound on Screen. New York: Columbia University Press, 1994.
DICIONÁRIO online. Verbete ‘Vídeo’. Disponível em: https://www.dicio.com.br/videos/#:~:text=Significado%20de%20v%C3%ADdeo,televisor%20ou%20de%20um%20monitor. Acesso em: 10 jul. 2024.
DON’T TOUCH MY HAIR. Direção: Alan Ferguson. Artista: Solange Knowles. Videoclipe, 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=YTtrnDbOQAU. Acesso em: 20 jul. 2024.
DUBOIS, P. Cinema, vídeo, Godard. Trad. Mateus Araújo Silva. São Paulo: Cosac Naify, 2004.
HOOKS, b. Vivendo de amor. In: WERNECK, J; MENDONÇA, M; WHITE, E. C. (orgs.). O livro da saúde das mulheres negras. Nossos passos vêm de longe. (p. 184-193). Rio de Janeiro: Pallas; Criola, 2000.
KILOMBA, G. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Trad. Jess Oliveira. Editora Cobogó, 2008. Disponível em:
https://www.ufrb.edu.br/ppgcom/images/MEMORIAS_DA_PLANTACAO_-_EPISODIOS_DE_RAC_1_GRADA.pdf. Acesso em: 20 jun. 2024.
LORDE, A. Irmã outsider: ensaios e conferências. Trad. Stephanie Borges. São Paulo: Autêntica, 2019.
QUARTA parede. Disponível em: https://canaltech.com.br/entretenimento/o-que-e-a-quarta-parede-do-cinema-218039/. Acesso em: 02 ago. 2024.
RIBEIRO, D. Pequeno manual antirracista. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
MACHADO, A. O vídeo e sua linguagem. Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 16, p. 6–17, 1993. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/25681. Acesso em: 20 jul. 2024.
SARZI-RIBEIRO, R. Corpo, videoarte e o papel das linguagens midiáticas na construção de sentido e visibilidade das artes visuais. Revista Comunicação Midiática, Bauru, SP, v. 8, n. 3, p. 87–107, 2013. Disponível em: https://www2.faac.unesp.br/comunicacaomidiatica/index.php/CM/article/view/214. Acesso em: 4 ago. 2024.
SARZI-RIBEIRO, R. O corpo no vídeo e o corpo do vídeo: diálogos estéticos, arte eletrônica. Revista Poiésis – Rio de Janeiro, RJ: UFF, V. 15, Nº 23, 2014. Disponível em: https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/24349/14003. Acesso em: 20 jun. 2024.
SITE de tradução de músicas. Disponível em: https://www.letras.mus.br/solange-knowles/dont-touch-my-hair/traducao.html. Acesso em: 10 jul. 2024.
SOARES, T. A estética do videoclipe. João Pessoa, PB: Editora da UFPB, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Cristiane Wosniak, Patrícia Ressureição

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.
![]()
