QUEERENTENA
NARRATIVES OF THE SELF AND EDUCATIONAL AFFECTATIONS
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v67i67.1748Keywords:
Pandemic; Queer art; Education.Abstract
This article set out to investigate the educational affects mobilized by the virtual exhibition "Queerentena", at the Museum of Sexual Diversity in São Paulo (2020), in the gap between visual productions and narratives of the self. The "Queerentena" exhibition, bringing together visual artists and performers, sought to reflect on deeply unsettling works around looking and thinking about oneself in the period of confinement in a pandemic context. By analyzing 4 works from this exhibition, the text establishes a poetic narrative as a constitutive effect of the provocations pursued by the exhibition and presents flashes of thought as a reverberation of the visibilities it mobilized.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Nudez. Tradução de Davi Pessoa Carneiro. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.
AGAMBEN, Giorgio et al (Orgs.). Sopa de wuhan. Madri: ASPO, 2020.
BLANCHOT, Maurice. A conversa infinita II: a experiência limite. São Paulo: Escuta, 2007.
BUTLER, Judith. Corpos em aliança e a política das ruas: notas para uma teoria performativa de assembleia. Tradução de Fernanda Siqueira Miguens. 5ª ed. - Rio de Janeiro: civilização Brasileira, 2023.
BUTLER, Judith. El capitalismo tiene sus limites. In: AGAMBEN, Giorgio et al (Orgs.). Sopa de wuhan. Madri: ASPO, 2020.
BUTLER, Judith. Os sentidos do sujeito. Coordenação de tradução de Carla Rodrigues. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2021.
BUTLER, Judith. Problemas de Gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução: Renato Aguiar. 8. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.
BUTLER, Judith. Que mundo é esse? Uma fenomenologia pandêmica. Coordenação de tradução de Carla Rodrigues. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2022.
BUTLER, Judith. Vida precária: os poderes do luto e da violência. Tradução de Andreas Lieber. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Que emoção! Que emoção? São Paulo: Ed. 34, 2016.
HARAWAY, Donna. O manifesto das espécies companheiras: cachorros, pessoas e alteridade significativa. Tradução de Pê Moreira. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021.
LE BRETON, David. A sociologia do corpo. Tradução de Sonia Fuhrmann. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.
MIRZOEFF, Nicholas. O direito a olhar. Revista ETD - Educação Temática Digital, v. 18, n. 4, p. 745–768, 2016.
OLIVEIRA, Thiago Ranniery Moreira de. No meio do mundo, aquendar a metodologia: notas para queerizar a pesquisa em currículo. Práxis Educativa, v. 11, n. 2, p. 332–356, 2017.
PRECIADO, Paul B. Dysphoria mundi: o som do mundo desmoronando. Tradução de Eliana Aguiar. Rio de Janeiro: Zahar, 2023.
PRECIADO, Paul B. Eu sou o monstro que vos fala: relatório para uma academia de psicanalistas. Tradução de Carla Rodrigues. Rio de Janeiro: Zahar, 2022.
PRECIADO, Paul B. Testo Junkie: sexo, drogas e biopolítica na era farmacopornográfica. São Paulo: N-1 edições, 2018.
REINAUDO, Franco; PROVAZI, Bruna. Queerentena. São Paulo: Museu da Diversidade Sexual, 2020.
SILVA, Robson Guedes da. Formação docente na pandemia: reverberações narrativas e afetações didático-curriculares. Revista Cocar, n. 17, p. 01-17, 2023.
SILVA, Robson Guedes da. Performance, Encenação e Paródias: os saberes queer e os modos de uso drag nas narrativas de Márcia Pantera. Revista Brasileira de Estudos da Presença, v. 14, n. 2, 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Robson Guedes da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.
![]()
