PEDAGOGICAL EXPERIENCE WITH FREVO DANCE IN HIGH SCHOOL IN RECIFE: PROBLEMATIZATION, ARTICULATION, TRANSFORMATION AND CRITICISM

PROBLEMATIZAÇÃO, ARTICULAÇÃO, TRANSFORMAÇÃO E CRÍTICA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v67i67.1735

Keywords:

Teaching Dance, High School, Frevo, Principles Court

Abstract

This dance/educational study aims to understand the impact of Teaching Frevo Dance at the School of Reference in Teaching Average Sizenando Silveira, carried out in the first half of 2022. Thus, we adopted as a basis for the development of pedagogical practice the set of articulating principles for the Teaching of Dance, postulated by teacher Isabel Marques (2003; 2010) based on: problematization, articulation, criticism and transformation. In this way, we organize the text into two sections entitled: (1) Clues on the trajectory of Frevo Dance and its teaching, and (2) Intertwining articulating principles and repertoires in Dance Teaching. Next, we propose reflections on the teaching-learning processes in Frevo Dance for high school students, in a public school in Recife. With the completion of the study, we were able to realize that Frevo Dance can be a fruitful way to establish expanded and deep relationships between students and the plots of roles of dance and the social. This allows the training of people who brake/they boil (dance) in the world in a problematizing way, questioning everyday social violence, articulating as a collective and committed to the critical transformation of people, Dance and our society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alexsander Barbozza da Silva, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Artiste-docente da Dança, Doutrande e Mestre em Dança pelo Programa de Pós-graduação em Dança da Universidade Federal da Bahia (PPGDanca/UFBA), Especialiste em Arte-Educação pela Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVENI) e Licenciade em Dança pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).Tenho me dedicado à pesquisas sobre a Histórias dos processos de ensino-aprendizagem em Dança para âmbito escolar brasileiro, Currículo e Formação inicial de docentes em Dança

References

BONFIM, Larissa. Escolarização do frevo: implicações estéticas e políticas. Revista Idealogando: Recife, v. 3, n. 1, p. 26-36, 2019. Disponível em: <https://www.ssoar.info/ssoar/handle/document/65490#>. Acesso em: 25 fev. de 2025.

CÁRDENAS, Carmela Oscanoa de. O uso do folclore na educação: O frevo na didática pré escolar. 1. ed. Recife: Editora Massangana, 1981.

CARVALHO, José Jorge de. “Espetacularização” e “Canibalização” das culturas populares na América Latina. Revista ANTHROPOLÓGICAS: Recife, ano 14, vol.21 (1): 39-76, 2010. Disponível em: <https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/revistaanthropologicas/issue/view/3762>. Acesso em: 25 fev. de 2025.

CAVALCANTE, Lyane Marcelle Cavalcante Santos; MANHÃES, Juliana Bittencourt. Frevo na escola: Uma pesquisa de corpo e Dança-Educação. Manzuá: Revista de Pesquisa em Artes Cênicas, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 13, 2019. DOI: 10.21680/2595-4024.2019v2n1ID18402. Disponível em: <https://periodicos.ufrn.br/manzua/article/view/18402>. Acesso em: 19 mar. 2025.

FERRAZ, Fernando Marques Camargo. Danças negras: historiografias e memórias de futuro. São Paulo: Sesc - Nacional, 2018. Disponível: < https://www2.sesc.com.br/wps/wcm/connect/7deb697e-9ee1-445c-a419-90d150ca0d22/Dan %C3%A7as+negras.pdf?MOD=AJPERES&CONVERT_TO=url&CACHEID=7deb697e-9ee 1-445c-a419-90d150ca0d22>. Acesso em: 25 fev. de 2025.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. A busca da identidade numa prática de ensino. Cadernos do Cedes nº 21. São Paulo: Cortez, 1982.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e terra, 1993.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Paz e terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Um legado de esperança. São Paulo: Cortez, 2001.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 30ª ed.; Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2007.

KENSKI, Vani Moreira. A vivência escolar dos estágios e a prática da pesquisa em estágio supervisionado. PICONEZ, Stela C. Bertholo(Org.). A prática de ensino e estágio supervisionado. Campinas: Papirus, pp. 39-51, 1999.

MARQUES, Isabel Azevedo. Ensino da Dança Hoje: textos e contextos. São Paulo: Cortez, 1999.

MARQUES, Isabel Azevedo. Metodologia para o Ensino da Dança: luxo ou necessidade. (Orgs.). PEREIRA, Roberto; SOTER, Silvia. Lições de Dança 4. Rio de Janeiro: UniverCidade Editora, 2003.

MARQUES, Isabel Azevedo. Dançando na escola. 4ª ed. - São Paulo: Cortez, 2007.

MARQUES, Isabel Azevedo.b Linguagens da Dança: Arte e Ensino. São Paulo: Digitexto, 2010.

MARQUES, Isabel Azevedo. Interações: crianças, dança e escola. (Org.). Maria Cristina Carapelo Lavrador Alves. São Paulo: Blucher, 2012. (Coleção InterAções).

NASCIMENTO, Letícia Carolina P. do. Transfeminismo. São Paulo: Editora Jandaíra, 2021.

OLIVEIRA, Goretti Rocha de. Danças Populares como espetáculo público no Recife, de 1970 A 1988. Recife: o Autor, 1993.

QUEIROZ, Lucélia Albuquerque de. Guerreiros do Passo: Multiplicar para Resistir (monografia, especialização) - Faculdade Frassinetti do Recife, 2009.

SILVA, Tomaz Tadeu da. (Org.); HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.

SOUZA, Lyane Marcelle Cavalcante. O frevo e as suas multilinguagens na escola: uma proposta pedagógica para o ensino fundamental II. Dissertação - Mestrado Profissional em Artes em Rede Nacional da Universidade Federal da Paraíba (PROFArtes/UFPB), 2023. Disponível em: <https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/28874>. Acesso em: 25 fev. de 2025.

VICENTE, Ana Valéria Ramos. Entre a ponta de pé o calcanhar: reflexões sobre o frevo na criação coreográfica do Recife, na década de 1990: cultura, subalternidade e produção artística. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas). Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal da Bahia (PPGAC/UFBA), 2009. Disponível em: <https://repositorio.ufba.br/handle/ri/9211>. Acesso em: 25 fev. de 2025.

VICENTE, Ana Valéria Ramos. Ensaiando o passo: a dança do frevo pelo olhar de uma dançarina. Revista Continente Documento, Recife, n. 54, fev. 2007a.

VICENTE, Ana Valéria Ramos. Entre a técnica e a dança – refletindo com o frevo sobre o ensino da dança. Revista do Movimento, Recife, n. 1, set. 2007b.

VICENTE, Ana Valéria Ramos. Frevo: uma arte urbana, a dança e suas formas de ensino. In: VICENTE, Ana V.; SOUZA, Giorrdani G. Q. Trançados musculares: saúde corporal e ensino do frevo. Recife: Editora Associação Reviva, 2011.

VICENTE, Ana Valéria Ramos; SOUZA, SOUZA, Giorrdani Gorki Queiroz de. Ensino do frevo: reflexões e sugestões. In: VICENTE, Ana Valéria Ramos; SOUZA, Giorrdani Gorki Queiroz de. Trançados musculares: saúde corporal e ensino do frevo. Recife: Editora Associação Reviva, 2011.

VICENTE, Ana Valeria Ramos; SOUZA, Giorrdani Gorki Queiroz de. Refletindo sobre princípios para o ensino do frevo. In: Primo, Rosa;Parra, Denise. (Org.). Invenções do ensino em Arte. 1ed. Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora, v. 1, p. 120-133, 2014.

VICENTE, Ana Valéria Ramos; SOUZA, Giorrdani Gorki Queiroz de. Frevo para aprender e ensinar. Recife: Editora UFPE, 2015.

Published

01/12/2025

How to Cite

Barbozza da Silva, A. (2025). PEDAGOGICAL EXPERIENCE WITH FREVO DANCE IN HIGH SCHOOL IN RECIFE: PROBLEMATIZATION, ARTICULATION, TRANSFORMATION AND CRITICISM: PROBLEMATIZAÇÃO, ARTICULAÇÃO, TRANSFORMAÇÃO E CRÍTICA. Revista Da FUNDARTE, 67(67), e1735. https://doi.org/10.19179/rdf.v67i67.1735