BETWEEN SONGS, RYTHMS AND SOUNDS: MUSICAL EXPERIENCES OF TRADITIONAL AFRICAN TUNES
MUSICAL EXPERIENCES OF TRADITIONAL AFRICAN TUNES
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v65i65.1721Keywords:
African songs; Narratives; Music education.Abstract
The paper examines workshops on musical sonorities. It aims to discuss black and non-black people’s narratives through listening to and experiencing traditional African tunes, with the aim of bringing awareness to memories, identities and sense of belonging to this culture. As sonorities, songs and traditional tunes enter a game of alternation, in order to cover historical, technical-theoretical and cultural aspects. Their impressions left within the school environment are analyzed, based on theoretical discussions in the field of music, ethnography, education and folklore. The investigation points to the importance of music in school, and, as for the traditional tunes in particular, according to the children’s accounts, allowed for reflection on past generations, as well as the acceptance and respect for diversity.
Downloads
References
ADICHE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
BRITO, Teca Alencar de. Música na educação infantil. São Paulo: Peirópolis, 2003.
CANDÉ, Roland de. História universal da música. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
KRAEMER, Rudolf-Dieter. Dimensões e Funções do conhecimento pedagógio-musical. Em Pauta, Porto Alegre, v.11, n. 16/17, p. 50–73, abr./nov. 2000. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmPauta/article/view/9378. Acesso em: 7 out. 2024.
CARMO, Raiana Maciel do; MATOS, Tatiane Rocha. Políticas curriculares e currículo na Educação Musical: um mapeamento das publicações sobre a BNCC e o ensino de música na Educação Básica. Revista da Abem, [S. l.], v. 32, n. 1, p. e-32110, 2024. DOI: 10.33054/ABEM202432110. Disponível em: https://revistaabem.abem.mus.br/revistaabem/article/view/1294. Acesso em: 03 nov. 2024.
MORIN, Edgar. Meu caminho: entrevistas com Djénane Kareh Tager. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010.
NATTIEZ, Jean-Jacques. Etnomusicologia. Revista Música, v. 20 n. 2, p. 417–434, dez. 2020. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revistamusica/article/view/176385. Acesso em: 14 mar. 2024.
PÉREZ GÓMEZ, A. L. Ensino para a compreensão. In: SACRISTÁN, J. Gimeno; PÉREZ GÓMEZ, A. L. Compreender e transformar o ensino. 4.ed. Porto Alegre, RS: Artes Médicas Sul, 1998. p. 67-98.
PÉREZ GÓMEZ, A. I. A Cultura escolar na sociedade neoliberal. Porto Alegre, RS: Artmed, 2001.
SILVA, H. R. S. A situação etnográfica: andar e ver. Horizontes Antropológicos, v. 15, n. 32, p. 171–188, jul. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ha/a/qg3G8GrBsYz7H56nCzJWymx/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 08 set. 2024.
SOUZA, Jusamara. Cotidiano como perspectiva para a aula de música. In: Jusamara Souza (org.). Música, cotidiano e educação. Porto Alegre: PPG em Música do Instituto de Artes da UFRGS, 2000. p. 17-31.
SWANWICK, Keith. Ensinando música musicalmente. São Paulo: Moderna, 2003
WOLFFENBÜTTEL, Cristina Rolim. Educação e Folclore: possibilidades de interlocução no âmbito escolar. Revista da Fundarte, Montenegro, ano 17, n. 33, p. 137-162 jul/dez. 2017. Disponível em: https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/article/view/444/552. Acesso em: 08 nov.2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lúcia Jacinta da Silva Backes, Dra. Cristina Rolim Wolffenbüttel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.
![]()
