METODOLOGIAS BASEADAS EM ARTE

POTENCIALIDADES E DESAFIOS PARA AS PESQUISAS EM EDUCAÇÃO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v67i67.1715

Keywords:

research, Arts, education

Abstract

This essay discusses the use of arts-based methodologies in educational research, analyzing their potential and challenges.  Following a review of educational research in Brazil, it explores the tenets of Arts-Based Research, focusing on the use of cinema. The article argues that integrating artistic approaches enriches qualitative research, expanding the reaching possibilities of scholar knowledge. However, it emphasizes the importance of researchers' artistic training to ensure the consistency and validity of the research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Pereira, Universidade Federal Fluminense

Maria Pereira is a sociologist, PhD in Education, filmmaker and cultural producer. Since 2005 she has developed a series of socio-cultural projects aimed at young people through her organizations - Brazucah Produções (2005-09) and Praga Conexões (2009-23). She directed the series Retornados (Canal Curta/ TV Escola/ RTP, 2017) and the telefilm Pássaro preto (Doctv Latinoamerica, 2015). She is currently a Fellow Researcher at the Institute of Anthropology of the Pontifical Gregorian University (Rome/Italy).

 

References

ANDRÉ, M. de. A jovem pesquisa educacional brasileira. Diálogo Educ., Curitiba, v. 6, n.19, p.11-24, set./dez. 2006.

_____________ Pesquisa em Educação: buscando rigor e qualidade. Cadernos e Pesquisa, n. 113, p.51-64, julho de 2001.

BAKHTIN, M; VOLOCHINOV, V. Discurso na vida, discurso na arte. New York Academy Press, 1976

BECKER, H. Falando da Sociedade: ensaios sobre as diferentes maneiras

de representar o social. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editores, 2009.

CARRANO, P; BRENNER, A. A escuta de jovens em filmes de pesquisa. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 42, n. 2, p. 439-454, abr./jun. 2017.

EISNER, E. The new frontier in qualitative research methodology. Qualitative Inquiry. Volume 3: Issue 3. page(s): 259-273. Issue published: September 1, 1997

__________; BARONE, T. Arts-based research. Sage Publications, 2012

FRANCE, de Claudine. Antropologia e Cinema.

GATTI, B. Minicurso Pesquisa educacional e educação escolar. Canal Cátedra de Educação Básica da USP, 20/06/2020. Disponível no youtube: https://youtu.be/UkatCxxvUjE / acesso em 02/090/2021

__________. Pós-graduação e pesquisa em educação no Brasil: 1978-1981. Cadernos de Pesquisa, n. 44, p. 3-17,1983.

HERNANDEZ, Fernando. A investigação baseada em arte: propostas para repensar a pesquisa em educação. in Pesquisa Educacional Baseada em Arte: Artographia. Santa Maria, UFSM, 2013.

IRWIN, R. Comunidades de prática a/r/tográfica. in Pesquisa Educacional Baseada em Arte: Artographia. Santa Maria, UFSM, 2013.

________. A/R/TOGRAFIA: Engajamento como filosofia de pesquisa e prática profissional. Revista científica de artes, v. 14, n.1, jan-jun, pg 1-118, 2016

__________e SPRINGGAY, S. A/r/tografia como forma de pesquisa baseada na prática. in Pesquisa Educacional Baseada em Arte: Artographia. Santa Maria, UFSM, 2013.

__________, Sinner, A. Leggo, C. Gouzouasis, P. Grauer, K. Analisando as práticas de novos acadêmicos: teses que usam metodologias de Pesquisa Educacional Baseada em Arte. in Pesquisa Educacional Baseada em Arte: Artographia. Santa Maria, UFSM, 2013.

WOOD, M; BROWN, S. Film-based creative arts enquiry: qualitative researchers as authors. Qualitative Research Journal, Vol. 12 Iss: 1 pp. 130 - 147. 2012

Published

01/12/2025

How to Cite

Pereira, M. (2025). METODOLOGIAS BASEADAS EM ARTE: POTENCIALIDADES E DESAFIOS PARA AS PESQUISAS EM EDUCAÇÃO. Revista Da FUNDARTE, 67(67), e1715. https://doi.org/10.19179/rdf.v67i67.1715