EDUCAÇÃO NA CIDADE E FOTOGRAFIA: UMA PROPOSTA DE LEITURA DA IMAGEM DA CIDADE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v66i66.1712

Keywords:

education in the city, photography, urban space

Abstract

Abstract

This article presents research developed in the Postgraduate Program in XX Teaching (XX), at the Federal Institute of Education of XX. This is a research linked to the Teacher Training line, focusing on the theme of education in the city. It aims to discuss/present how the analysis of photographic sources, considered here as forms of representation, contribute to the critical and problematizing apprehension of the process of production of urban space and the construction of the image of the city of XX. To this end, we took as theoretical support, the propositions from Henry Lefebvre to tackle the theme of the city and also, the contributions from Kossoy to support a proposal for reading images/photographic sources. It is assumed that the articulation of these references supports analyzes in order to grasp, in a critical and reflective way, historical and social contradictions which are present in the process of constitution of urban spaces. It can be concluded that this type of approach can foster didactic-pedagogical relationships in the field of Humanities Teaching that enhance the development of the concept of education in the city.

 

Keywords: education in the city; photography; urban space.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fábia Lacerda de Brito Victor Pereira, Prefeitura Municipal de Serra – PMS, Serra/ES, Brasil

Possui mestrado profissional em Ensino de Humanidades pelo Instituto Federal do Espírito Santo - IFES, campus Vitória, licenciatura plena em Geografia pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES/2004) e graduação em Pedagogia pela Multivix (2011). Atualmente é pedagoga na Rede Municipal de Serra e na Rede Estadual de Ensino. Atuou como professora de Geografia na Rede Estadual, Prefeitura de Cariacica e Prefeitura de Vitória, além da rede particular. Possui experiência na área de Educação, com ênfase em Alfabetização, Ensino de Geografia e Assessoramento Pedagógico. Tem interesse por temas como Espaço Urbano, Educação na Cidade, Fotografia, Infância, Subjetividades infantis e docentes, Linguagem, Literatura e contação de histórias, Filosofia com crianças e espacialidades/territorialidades infantis, Educação de Jovens e Adultos.

Dilza Côco, Instituto Federal do Espírito Santo – Ifes, Vitória/ES, Brasil

 Doutora em Educação. Professora do Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Espírito Santo (IFES), campus Vitória. Atua na área de Ciências Sociais e Humanas no âmbito da graduação e da pós-graduação.  Email: dilzacoco@gmail.com

References

BARROS, P. Memória fotográfica da Serra: imagens de um município brasileiro. Vitória: Edição do autor, 2002.

CANEVACCI, M. Cidade polifônica: ensaio sobre a antropologia da comunicação urbana. São Paulo: Studio Nobel, 2004.

CARLOS, A. F. A. Henri Lefebvre: o espaço, a cidade e o “direito à cidade”. Rev. Direito e Práxis, Rio de Janeiro, v.11, n.1, 2020, p. 349-369.

DELLA FONTE, S. S. Apresentação. In: CÔCO, D., CHISTÉ, P. S.; DELLA FONTE, S. S. (Org.). Educação na cidade: conceitos, reflexões e diálogo. Vitória: Edifes, 2018.

DUBOIS, P. O ato fotográfico e outros ensaios. Campinas: Papirus, 1994.

HARVEY, D. Cidades rebeldes: do direito à cidade à revolução urbana. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

KOSSOY, B. Dicionário histórico-fotográfico brasileiro: fotógrafos e ofício da fotografia no Brasil (1833-1910). São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2002.

KOSSOY, B. Os tempos da fotografia: o efêmero e o perpétuo. 3. ed. Cotia, São Paulo: Ateliê Editorial, 2014.

KOSSOY, B. Fotografia e história. 5. ed. Cotia, São Paulo: Ateliê Editorial, 2020.

LEFEBVRE, H. O direito à cidade. São Paulo: Editora Moraes, 1991.

LEFEBVRE, H. A revolução urbana. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2008.

MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Boitempo editorial, 2009.

POSSAMAI, Z. R. Fotografia e cidade. ArtCultura, Uberlândia, v.10, n.16, p. 67-77, jan.-jun. 2008.

Published

06/10/2025

How to Cite

Lacerda de Brito Victor Pereira, F., & Côco, D. (2025). EDUCAÇÃO NA CIDADE E FOTOGRAFIA: UMA PROPOSTA DE LEITURA DA IMAGEM DA CIDADE. Revista Da FUNDARTE, 66(66), e1712. https://doi.org/10.19179/rdf.v66i66.1712